Is uw hond ziek en/of heeft zij last van stinkende uitvloeiing? Mogelijk heeft uw teef een baarmoederontsteking. Vaak is dan een baarmoederoperatie nodig. Neem bij twijfel altijd direct contact op met uw dierenarts.

Alphen a/d Rijn

van Eijckstraat 19 2406 TZ Alphen aan den Rijn
Routebeschrijving 0172 471111

Baarmoederontsteking bij uw hond

Indien een hond niet bevrucht wordt, kan door invloed van de hormonen de baarmoeder gevoeliger worden voor bacteriën. Hierdoor kan er in de baarmoeder een infectie ontstaan: een pyometra, oftewel baarmoederontsteking.

Dit is een ernstige en mogelijke levensbedreigende aandoening, die snel behandeld moet worden.

Als er een baarmoederontsteking ontstaat, ontwikkelt dit meestal 6-8 weken na de loopsheid. Loopsheid herkent u bijvoorbeeld aan:

Ook het geven van anti-loopsheid medicatie kan een baarmoederontsteking in de hand werken.

Sterilisatie van teef

Een teef die gesteriliseerd is kan geen baarmoederontsteking meer krijgen. Ongeveer een kwart van alle teven die niet gesteriliseerd zijn, krijgt op de leeftijd van tien jaar een baarmoederontsteking.

Symptomen baarmoederontsteking bij uw hond

Bij een baarmoederontsteking is een hond vaak erg ziek. U kunt de ontsteking bijvoorbeeld herkennen aan:

De gifstoffen die door de bacteriën worden geproduceerd, kunnen de nieren aantasten of zich via de bloedbaan verplaatsen.

Heeft uw teef één of meer van deze symptomen? Neem dan altijd contact met ons op!

Behandeling van baarmoederontsteking bij uw hond

Heeft uw hond baarmoederontsteking? Soms wordt dan antibiotica en medicatie voorgeschreven waarbij de baarmoeder wordt gestimuleerd om samen te trekken en zo het pus af te laten vloeien. Helaas is deze behandeling zelden succesvol.

Een baarmoederoperatie bij uw hond

De enige manier om uw hond te redden is door het uitvoeren van een baarmoederoperatie. Bij deze operatie worden de eierstokken en de gehele baarmoeder verwijderd. Uw hond moet hiervoor onder algehele narcose gebracht.

Na het verwijderen het gehele voortplantingsstelsel, wordt de buikwand gesloten en de (onder)huid gehecht.

Afhankelijk van de gezondheid van uw hond, zal zij indien noodzakelijk nog een dag aan het infuus moeten blijven voor extra vocht en/of medicatie.

Met een tijdige behandeling kan uw hond daarna gelukkig weer goed herstellen.

Bovenaanzicht van de anatomie van de baarmoeder van de hond (links: A) en de kat (rechts: B).

1. Spier
2. Grote lichaamsslagader (aorta)
3. Onderste holle ader
4. Nier
5. Eierstok en bloedvaten naar de eierstok toe
6. Ophangband eierstok
7. Baarmoeder
8. Cervix
9. Dikke darm
10. Blaas

Bron: Keith M. Dyce, Wolfgang O. Sack, C.J.G. Wensing. 2009. ‘Textbook of Veterinary Anatomy’.

De kosten van een baarmoederoperatie

De kosten van een baarmoederoperatie hangen af van de toestand van uw hond, en of het om een spoedbehandeling is gaat.

Neem voor de kosten contact op met uw Sterkliniek.

Twijfels of vragen?

Een baarmoederontsteking kan een spoedgeval zijn bij uw hond. Neem daarom altijd bij twijfels contact op met uw kliniek.

Alphen a/d Rijn

van Eijckstraat 19 2406 TZ Alphen aan den Rijn