Soms kan bij uw huisdier een bloedonderzoek nodig zijn. Hiermee kan uw dierenarts bijvoorbeeld zien of uw huisdier een bepaalde ziekte heeft of wanneer het beste dekmoment van uw teef is. Hier leest u wat u bij een bloedonderzoek kunt verwachten.

Amsterdam-Noord

Elpermeer 41 1025 AA Amsterdam
Routebeschrijving 020 6365858

Bloed afnemen bij uw huisdier

Alleen als het echt nodig is, zal uw dierenarts adviseren om een bloedonderzoek te doen. Dit gebeurt altijd in overleg met u.
Voor het bloedonderzoek neemt de dierenarts een klein beetje bloed af bij uw huisdier. Meestal hoeft u hier geen aparte afspraak voor te maken.

Bloedonderzoek bij oudere dieren

Is uw dier ouder dan zeven jaar? Oudere dieren en met name katten hebben een verhoogd risico op bijvoorbeeld nierziekten en een slecht werkende schildklier. Om deze aandoeningen vroeg op te sporen, is het advies om bij oudere dieren een bloedonderzoek te laten doen. Vroege diagnose is belangrijk, omdat dan met de juiste behandeling onomkeerbare schade voorkomen kan worden.

Wat houdt het bloedonderzoek in?

Met een kleine naald wordt uit de de poot- of halsader van uw dier een klein buisje bloed afgenomen. Sommige dieren vinden het spannend, omdat ze even stil moeten zitten. Gelukkig doet het niet veel pijn.

Als uw dier ernstig ziek is, kan de dierenarts meestal direct in de praktijk een bloedonderzoek doen.

Soms wordt het bloed opgestuurd naar een extern laboratorium. Zo kan het afgenomen bloed nog uitgebreider onderzocht worden.
Door regelmatige controle van onze apparatuur voorkomen wij foutieve resultaten.

Bloedonderzoek voor vruchtbaarheid

Wanneer u een nestje wilt van uw teef, wordt bij de vruchtbaarheidsbegeleiding vaak ook een bloedonderzoek gedaan. Met dit onderzoek wordt de hoeveelheid van het hormoon progesteron bepaald.

Het afgenomen bloed brengen wij op werkdagen naar een ziekenhuis, waar het progesterongehalte heel nauwkeurig bepaald kan worden.

Dit onderzoek stelt ons in staat om het exacte moment van optimale vruchtbaarheid (= dus het ideale moment van dekken) te bepalen. Ook kan met het onderzoek de uitgerekende datum van een drachtige teef bepaald worden.

Voor- en nadelen bloedonderzoek bij uw huisdier

Bloedonderzoek wordt ingezet wanneer dit de meest logische vervolgstap is in het vinden van een diagnose. Soms is een scan of foto geen optie, en wordt in plaats daarvan een bloedonderzoek gedaan.

Sommige ziektes kunnen met bloedonderzoek goed aangetoond worden.

Bij een bloedonderzoek wordt uw huisdier eenmalig geprikt. Uw dier krijgt verder niets ingespoten. Het onderzoek is dus alleen om te bepalen wat er met uw dier aan de hand is. Het is dus (nog) geen behandeling.

Op het ene prikje na, dat even als oncomfortabel ervaren kan worden, zijn er voor uw dier geen nadelen aan het onderzoek.

Kosten bloedonderzoek huisdier

Twijfels of vragen?

Heeft u twijfels over het onderzoek, of een vraag? Neem contact met ons op!

Amsterdam-Noord

Elpermeer 41 1025 AA Amsterdam