Kale plekjes, jeuk of uitslag: de huid van uw hond kan aan verschillende problemen lijden.

Amsterdam-Noord

Elpermeer 41 1025 AA Amsterdam
Routebeschrijving 020 6365858

Mijn hond heeft een huidprobleem

Uw hond heeft veel jeuk of bijt zichzelf. Of misschien heeft uw hond een schilferige doffe vacht. U kunt ook rare plekjes zien op de buik of liezen van de hond. Deze klachten kunnen wijzen op problemen met de huid.
Huidproblemen of -aandoeningen bij de hond komen vaak voor.

Er zijn veel verschillende aandoeningen die bij alle hondenrassen en op alle leeftijden kunnen voorkomen. Een huidprobleem kan ook op elke plek op de huid voorkomen.

Huidproblemen bij uw hond, wanneer naar dierenarts?

Merkt u dat de huid van uw hond verandert? Dan raden we aan om contact op te nemen met uw Sterkliniek.
Bij huidproblemen kan uw hond bijvoorbeeld last hebben van:

Wees er op tijd bij

Door er vroeg bij te zijn kan voorkomen worden dat uw hond een chronisch huidprobleem krijgt. Bij veel klachten kan een dermatoloog (huidarts) van dienst zijn met vervolgonderzoek en behandeling. Als het nodig is kan uw dierenarts uw hond doorverwijzen naar een dermatoloog.

algemeen

Hoe wordt een huidprobleem bij uw hond onderzocht?

Huidproblemen bij honden kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Uw dierenarts zal uw hond altijd uitgebreid onderzoeken. Ook kan de arts vragen stellen, zoals:

Ook zal de dierenarts een lichamelijk onderzoek uitvoeren bij uw hond.

Een monster nemen van de huid

De dierenarts zal bij veel problemen voorzichtig een huidafkrabsel nemen. Het afkrabsel van de huid onderzoekt de arts vervolgens onder de microscoop op schimmels, bacteriën en parasieten.

Uw dierenarts kan ook een monster nemen uit bijvoorbeeld de oren. Of er wordt een stukje weefsel afgenomen door middel van een weefselmonster.

Eliminatiedieet bij honden

Mogelijk is uw hond allergisch voor voedsel. Om dit te bepalen zal uw hond zes tot acht weken speciale voeding moeten krijgen. Uw hond mag dan uitsluitend deze voeding, en niets anders. Zijn de klachten na zes tot acht weken verdwenen? Dan heeft uw hond waarschijnlijk een voedselallergie.

Een allergietest voor honden

Ook kan er een allergietest uitgevoerd worden. Hiermee wordt onderzocht of uw hond allergisch is voor een bepaalde stof, bijvoorbeeld uit de omgeving.

Andere oorzaken voor een huidprobleem

Het huidprobleem van uw hond kan ook een andere oorzaak hebben, bijvoorbeeld:

De behandeling van een huidprobleem

De behandeling van het huidprobleem van uw hond is afhankelijk van de oorzaak.  Na de onderzoeken zal de dierenarts een behandeling voor uw hond opstellen en met u bespreken.

Helaas is niet elke huidaandoening te genezen. Bij deze aandoeningen kan uw hond medicatie krijgen om de klachten te verminderen.

De behandeling van een huidallergie

Heeft uw hond last van huidallergie? Mogelijk kan immuuntherapie dan uitkomst bieden. Vraag uw dierenarts naar meer informatie over deze therapie.

Kosten behandeling huidproblemen bij de hond

De kosten van de behandeling van een huidprobleem zijn zeer uiteenlopend en afhankelijk van de oorzaak.

Twijfels of vragen?

Heeft u het idee dat uw hond een huidprobleem heeft, bent u nieuwsgierig naar de kosten van een behandeling of heeft u andere vragen? Neem dan contact met ons op.

Amsterdam-Noord

Elpermeer 41 1025 AA Amsterdam