Pijnstilling en ontstekingsremmers voor mijn hond

Heeft uw hond last van pijn, bijvoorbeeld door een operatie of bij artrose? Gelukkig zijn er verschillende pijnstillers en ontstekingsremmers om de pijnklachten bij uw hond te verminderen.

Amsterdam-Noord

Elpermeer 41 1025 AA Amsterdam
Routebeschrijving 020 6365858

De meeste pijnstillers voor honden zijn niet-steroïde ontstekingsremmers (Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs: NSAID’s).

Deze pijnstillers zijn naast pijnstillend ook ontstekingsremmend.

Wanneer moet u denken aan pijnstilling voor uw hond?

En waarop moet u hierbij letten?

Lees hier het advies van de dierenarts.

Goed om te weten is dat een pijnstiller voor uw hond niet vrij verkrijgbaar is. Pijnstilling mag door de dierenarts uitsluitend op basis van het lichamelijk onderzoek voorgeschreven worden.

Waarom pijnstilling bij uw hond belangrijk is

Honden kunnen helaas ook last hebben van pijn. Denk aan plotselinge pijnklachten zoals dat het geval is bij een hernia, chronische pijnklachten bij de oudere hond of pijn die is ontstaan als gevolg van een operatie.

Voor u is dit natuurlijk vervelend om te zien en we helpen u dan ook graag om de pijn en/of ontsteking voor uw hond zoveel mogelijk te verminderen.

Wanneer heeft mijn hond pijnstillers nodig?

Pijn bij uw hond is niet altijd makkelijk te herkennen. Bepaalde pijnklachten kunnen duidelijk zichtbaar zijn, zoals een hond die mank loopt of piept bij het uit de mand komen.

Veel symptomen van pijn zijn veel lastiger om te herkennen.

Zo kan de hond minder speels zijn, een verminderde eetlust tonen of niet mee willen gaan voor een wandeling.

Denkt u dat uw hond pijn heeft en pijnstillers nodig heeft? Neem dan contact op met uw Sterkliniek.

Pijnstilling bij de operatie van uw hond

Na een operatie of behandeling is het belangrijk dat uw hond medicatie krijgt tegen de pijn.

Pijnbestrijding bevordert het herstel van uw hond.

In sommige gevallen zal uw dierenarts ook vóór de operatie pijnstilling voorschrijven.

Op deze manier zal uw hond minder pijn ervaren.

Pijnstillers bij artrose

Het liefst geven we uw hond zo min mogelijk medicatie. Is uw hond met artrose gediagnosticeerd?

Artrose kan erg pijnlijk zijn voor uw hond. Pijnbestrijding is dan vaak nodig om uw hond een comfortabel leven te geven.

Doordat de pijnstiller ook een ontstekingsremmende werking heeft, ontstaat er minder zwelling en vaak minder pijn.

Het kan ook zijn dat een pijnstiller de overdracht van een pijnprikkel onderdrukt (perceptie).

Ontstekingsremmer bij infectie, trauma of koorts

Een pijnstiller voor uw hond werkt ook ontstekingsremmend. Een ontstekingsremmer heeft uw hond bijvoorbeeld nodig bij een infectie, trauma of koorts.

De pijnstiller met ontstekingsremmer zorgt ervoor dat een zwelling bijvoorbeeld slinkt.

Uw hond zal door de ontstekingsremmer sneller herstellen van een ontsteking.

De ontstekingsremmende medicatie kan worden gegeven door middel van een pil, injectie of infuus.

De arts zal bepalen welk middel optimaal is in de situatie van uw hond.

Waar moet ik op letten als ik mijn hond pijnstillers of ontstekingsremmer geef?

Ten eerste is het belangrijk dat u de pijnstillers bewaart buiten het bereik van kinderen en andere dieren.

Geef uw dier altijd de medicatie in de voorgeschreven dosering van uw dierenarts.

Pijnstilling bedoeld voor mensen is veelal voor honden giftig. Geef dus nooit paracetamol of aspirines aan uw hond.

Laat uw dierenarts altijd weten welke medicatie uw hond eventueel al krijgt.

Uw dierenarts kan dan medicatie voorschrijven die in combinatie gegeven kan worden met de huidige medicatie.

algemeen

Hebben pijnstillers of ontstekingsremmers bijwerkingen voor mijn hond?

Helaas is er altijd een kans op bijwerkingen bij het gebruik van medicijnen.

De bijwerkingen kunnen in verschillende gradaties voorkomen. De volgende bijwerkingen kunnen voorkomen:

Vertrouwt u het niet?

Na een operatie of behandeling is het lastig te zien of uw hond last heeft van de medicatie of van de ingreep.

Als u het niet vertrouwt, neem dan altijd contact op met uw Sterkliniek.

Neem ook contact op met ons als uw hond bloed gaat braken of bloederige diarree krijgt.

Wat zijn de kosten van de pijnstillers/ontstekingsremmers van mijn hond

De kosten van pijnstillers/ontstekingsremmers zijn afhankelijk van het merk van de medicatie en het gewicht van uw hond.

Twijfels of vragen?

Heeft u een vraag over pijnstilling of ontstekingsremmers? Neem dan contact met ons op!

Amsterdam-Noord

Elpermeer 41 1025 AA Amsterdam