Katten met gebitsproblemen blijven vaak eten ondanks dat ze pijn lijden. Dit is één van de redenen waarom gebitsproblemen in veel gevallen slecht te merken zijn aan de kat. Gelukkig kunnen onze dierenartsen problemen bij uw kat constateren en vaak (direct) verhelpen.

Amsterdam-Oost

Krugerplein 13 1092 KA Amsterdam
Routebeschrijving 020 6927197

Lees ook: Tandheelkunde bij honden

Een gebitscontrole bij mijn kat

Wij adviseren om minimaal jaarlijks het gebit van uw kat te laten controleren door de dierenarts. Op deze manier kan de dierenarts gebitsproblemen snel constateren. In sommige gevallen kunnen we dan voorkomen dat uw kat een gebitsbehandeling nodig heeft.

Waar moet ik op letten bij het gebit van mijn kat?

Zoals eerder genoemd zal uw kat niet duidelijk aangeven dat hij kiespijn heeft. De volgende symptomen kunnen op gebitsproblemen wijzen. Herkent u deze bij uw kat, laat het gebit van het dier dan controleren door een dierenarts:

Behandeling gebitsproblemen bij de kat

Tegenwoordig is er veel mogelijk bij uw kat op het gebied van tandheelkunde. We kunnen problemen behandelen met bijvoorbeeld:

Bij deze behandelingen zullen altijd uitgevoerd worden nadat uw kat een roesje heeft gekregen en met een veilige narcose gemonitord wordt. De dierenarts kan de elementen dan zorgvuldig nakijken.

Röntgenfoto’s bij tandheelkunde

De dierenarts kan ook röntgenfoto’s maken van het gebit om de stand van de tanden te controleren, wortelafwijkingen te signaleren of eventuele tumoren te ontdekken.

Tandheelkundige behandelingen: voordelen en nadelen

Voordelen tandheelkundige behandelingen bij de kat

Na een tandheelkundige behandeling heeft de kat vaak geen pijn meer of veel minder pijn dan voorheen. Sommige eigenaren zien de kat na een behandeling opbloeien omdat de pijn weg is.

Nadelen tandheelkundige behandelingen bij de kat

Een nadeel is dat de kat in alle gevallen onder narcose moet voor een behandeling. Narcose brengt altijd risico’s met zich mee, ondanks dat we die sterk verminderen door onze streng gecontroleerde bewakingsapparatuur.

Vind een Sterkliniek dierenarts in de buurt om u hierover te laten informeren.

De kosten van een gebitsbehandeling bij de kat

De kosten zijn zeer uiteenlopend, bijvoorbeeld door het type behandeling en ook heeft de leeftijd en het gewicht van uw kat invloed op de kosten.

Voor een prijsindicatie voor uw tandheelkundige behandeling kunt u het beste direct contact opnemen met uw dierenarts.

Amsterdam-Oost

Krugerplein 13 1092 KA Amsterdam