Jarenlang was een (combinatie van) vaccinatie(s) de enige optie om uw huisdier te beschermen tegen bepaalde ziektes. Tegenwoordig is titeren mogelijk. Hierbij wordt aan de hand van bloedonderzoek alleen de voor uw dier benodigde vaccinaties in de gewenste hoeveelheid toegediend.

Amsterdam-Oost

Krugerplein 13 1092 KA Amsterdam
Routebeschrijving 020 6927197

Wat is titeren?

Simpel gezegd betekent titeren ‘vaccinatie op maat’. Met bloedonderzoek bekijkt de dierenarts de aanwezigheid van antilichamen in het bloed van uw hond of kat. Zo kan gezien worden of uw hond of kat nog voldoende beschermd is tegen bepaalde ziektes.

Zijn er voldoende antilichamen tegen een bepaalde ziekte? Dan is hier het komende jaar geen vaccinatie voor nodig.
Is het tegenovergestelde het geval - dan zal uw huisdier voor deze ziekte wel een vaccinatie nodig hebben. Ook wordt er gekeken welke hoeveelheid van de vaccinatie uw dier nodig heeft.

Titeren blijkt uit onderzoek een betrouwbare manier om te voorspellen of uw dier voor het komende jaar beschermd is.
Er is echter niets mis met de ‘traditionele’ manier van vaccineren. De keuze tussen titeren en vaccineren is persoonlijk. Lees hier meer over vaccineren van uw hond of kat zonder voorafgaand bloedonderzoek.

Titeren bij honden

Is uw hond in zijn of haar eerste levensjaar niet correct gevaccineerd? Of langer dan zes jaar niet gevaccineerd? In beide gevallen is er bij uw hond jaarlijks een bloedonderzoek nodig voor het vaststellen van de hoeveelheid antistoffen in het bloed.

Voor wij uw hond de ‘cocktail’ (tegen Parvo, Hondenziekte en HCC) injecteren, is het mogelijk dat de dierenarts bloedonderzoek doet: titeren. Op deze manier heeft de hond alleen een vaccinatie nodig als de afweerstoffen (zeer) laag zijn voor één of meerdere ziekten.

Wanneer de dierenarts zeker weet dat uw hond in zijn eerste jaar volledig volgens de richtlijnen is ingeënt, kunt u het bloedonderzoek drie jaar uitstellen.

Titeren bij katten

Bij katten kan er voor de kattenziekte getiterd worden. Het vaccin voor kattenziekte geeft drie jaar bescherming tegen de ziekte.
Indien het langer dan drie jaar geleden is sinds de kat is gevaccineerd, kunt u voor titeren kiezen. Met het bloedonderzoek wordt bepaald of en hoeveel vaccin uw kat nodig heeft tegen kattenziekte.

Hoe werkt ‘vaccinatie op maat’?

Het proces van titeren verloopt als volgt:

1. indien het langer dan een jaar geleden is sinds de laatste gezondheidscontrole, krijgt u een oproep voor vaccinatie van uw hond of kat
  2. u reageert op de oproep door het maken van een afspraak voor een controle met eventueel vaccinatie
  3. uw dier kijken we grondig na tijdens de gezondheidscontrole
  4. een hond krijgt tijdens deze controle een L4 vaccinatie (ziekte van Weil) en eventueel vaccinaties voor rabiës en kennelhoest

Als u vervolgens kiest voor titeren:

1. tijdens het consult nemen wij een kleine hoeveelheid bloed af
  2. binnen een week krijgt u de uitslag

Als u niet kiest voor titeren, krijgt uw hond of kat na de gezondheidscontrole de vaccinatie(s) volgens een standaardschema.

Uitslag bloedonderzoek hond

Blijkt uit het onderzoek dat uw hond voldoende antistoffen heeft voor alle drie de ziekten? Dan hoeft uw hond het komende jaar niet gevaccineerd te worden. De dierenarts bespreekt met u wanneer een nieuw bloedonderzoek nodig is.

Is er voor één of meer van de ziekten wel een vaccinatie nodig? Dan maakt de dierenarts met u een afspraak voor de vaccinatie. Uw hond is dan voor drie jaar beschermd tegen de ziekte(n).

Uitslag bloedonderzoek kat

Als aan de hand van het bloedonderzoek blijkt dat uw kat onvoldoende beschermd is tegen kattenziekte, maken wij een vervolgafspraak voor een vaccinatie.
Als het langer dan drie jaar geleden is sinds uw kat gevaccineerd is tegen niesziekte, zal uw kat hier ook tegen gevaccineerd moeten worden.

Twijfel, of een vraag?

Heeft u een vraag over vaccineren? Of twijfelt u tussen titeren en een gewone vaccinatie? Neem voor advies contact met ons op.

Amsterdam-Oost

Krugerplein 13 1092 KA Amsterdam