Heeft uw hond of kat last van veel tandplak, tandsteen en/of rood tandvlees? Dan is er vaak een gebitsreiniging nodig. Met een gebitsreiniging voorkomt u verdere schade aan het gebit en andere vervelende gezondheidsproblemen bij uw dier. Lees hier wat een gebitsreiniging inhoudt.

Amsterdam-Zuid

Uiterwaardenstraat 109 1079 BV Amsterdam
Routebeschrijving 020 6796035

Hoe herken ik tandsteen en tandplak bij mijn huisdier?

Tandsteen herkent u aan een harde gele/bruine aanslag op de tanden van uw dier. Tandplak is een witte stinkende pasta op het tandoppervlak.

Is het tandvlees rood en/of gezwollen, of trekt het tandvlees zich terug? Dan wijst dat waarschijnlijk op een tandvleesontsteking of erger. In dat geval kunt u het beste direct de dierenarts raadplegen.

Kijk ook goed achterin het gebit. Dit doet u door de lip van uw hond of kat voorzichtig omhoog te tillen. Soms zijn de tandplak en tandsteen alleen op de achterste kiezen te zien.

Niet alle gebitsproblemen zijn met het blote oog goed te zien. Laat het gebit van uw dier daarom regelmatig controleren door een dierenarts. Veel gebitsproblemen zijn heel pijnlijk voor uw dier, zonder dat ze dit laten merken.

Lees ook: gebitscontrole bij uw huisdier

Waarom een gebitsreiniging bij mijn dier?

Geeft de dierenarts aan dat een gebitsreiniging nodig is? Met een gebitsreiniging kan uw dierenarts de tandplak en tandsteen gelukkig goed verwijderen. Zo wordt verdere schade voorkomen, en heeft uw dier geen pijn meer.

Als de ontsteking alleen in het tandvlees zit (gingivitis), kan het tandvlees zich meestal na de reiniging en met regelmatig poetsen goed herstellen. Schade door een ontsteking in het dieper gelegen steunweefsel van de tand (parodontitis), is helaas onomkeerbaar. Soms is het nodig om één of meerdere tanden of kiezen te trekken.

Bij een gebitsreiniging wordt vaak ook een digitale röntgenfoto van het gebit gemaakt. Zo kunnen ook mogelijke gebitsproblemen gezien worden die niet met het blote oog te zien zijn.

Wat houdt een gebitsreiniging bij mijn hond of kat in?

Een gebitsreiniging bestaat meestal uit de volgende onderdelen:

1. Narcose

Voor de gebitsreiniging moet uw hond of kat altijd onder narcose.

Het is belangrijk dat uw hond of kat hiervoor nuchter is. Dat betekent dat uw dier een aantal uur voor de behandeling niet mag eten, wel drinken.

2. Grondige reiniging van het gebit

Het gebit van uw hond of kat wordt tijdens de behandeling grondig schoongemaakt.

Uw hond of kat heeft tijdens de behandeling een tube (buisje) in de keel. Hiermee wordt voorkomen dat er viezigheid de longen ingaat. Ook kan er als nodig extra zuurstof of gas narcose toegediend worden.

3. Controle van het gebit

Na de reiniging controleert de dierenarts het gebit op mogelijke ontstekingen en schade.

De dierenarts bekijkt hiervoor ook de ruimte tussen de tanden en tandvlees. Bij ontstekingen aan het steunweefsel van de tand kan er ruimte (pocket) zitten tot aan de wortel.

4. Dentale röntgenfoto's (indien nodig)

Het is mogelijk dat de dierenarts een röntgenfoto van de tanden (dentale röntgenfoto) maakt.

Bij katten is dit altijd nodig. Met de foto’s komen veel verborgen problemen aan het licht. Katten kunnen bijvoorbeeld last hebben van tandresorptie: een pijnlijke aandoening waarbij het tandglazuur langzaam oplost.

Mogelijk ziet de dierenarts dat er bepaalde tanden of kiezen getrokken worden.

Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als de wortelpunten ontstoken zijn of als er afbraak is van het kaakbot. Door deze gebitsproblemen kan uw hond of kat veel pijn hebben, zonder dat u dit merkt.

Soms kunnen de tanden of kiezen direct getrokken worden. Het kan ook zijn dat hiervoor een aparte afspraak gemaakt moet worden.

Het kan ook zijn dat de dierenarts ontdekt dat uw hond wortelkanaalbehandeling nodig heeft. Hierover wordt u dan geïnformeerd.

Wat kost een gebitsreiniging bij mijn hond of kat?

De kosten van een gebitsreiniging hangen af van de handelingen die tijdens de gebitsreiniging worden verricht.

Vraag over gebitsreiniging?

Heeft u een vraag over gebitsreiniging bij uw hond of kat, de kosten er van, of twijfelt u of een gebitsreiniging nodig is? Neem dan contact met ons op.

Amsterdam-Zuid

Uiterwaardenstraat 109 1079 BV Amsterdam