ACTH-Stimulatietest bij uw hond

ACTH is een hormoon dat de bijnieren activeert om het hormoon cortisol af te geven. Cortisol komt vrij in stressvolle omstandigheden en zorgt ervoor dat het lichaam van uw hond weer terug in balans komt.

Baarn

Tromplaan 3a 3742 AA Baarn
Routebeschrijving 035 - 541 56 32

De ziekte van Addison

Als uw hond de ziekte van Addison heeft, wordt cortisol slecht of niet aangemaakt door het lichaam. Door een te lage productie van cortisol worden verschillende processen in het lichaam uit balans gebracht. De ACTH-stimulatietest meet of de bijnier nog cortisol kan aanmaken.

Wanneer wordt een ACTH-stimulatietest gedaan?

De volgende symptomen kunnen wijzen op de ziekte van Addison bij uw hond:

Het kan ook voorkomen dat uw hond in een zogenoemde ‘Addison crisis’ belandt. In deze situatie is de kans groot dat uw hond in kritieke toestand opgenomen moet worden door de dierenarts.
Denkt uw dierenarts dat uw hond de ziekte van Addison heeft? Dan zal bij uw hond de ACTH-stimulatietest gedaan worden. Met deze test kan de ziekte van Addison aangetoond of juist uitgesloten worden.

Daarnaast wordt de ACTH stimulatietest ook gebruikt bij de controle van honden die met medicatie tegen de ziekte van Cushing behandeld worden.

Wat houdt de ACTH-stimulatietest in?

Voor de ACTH-stimulatietest moet er eerst bij uw hond een kleine hoeveelheid bloed worden afgenomen. Vervolgens krijgt uw hond een injectie met het hormoon ACTH toegediend. Na een uur wordt opnieuw bij uw hond bloed afgenomen.

De bloedmonsters worden daarna verzonden naar een extern laboratorium. Binnen een aantal dagen ontvangt u van uw dierenarts de uitslag.

Geeft de uitslag aan dat het cortisolniveau in het bloed niet of maar een klein beetje is toegenomen? Dan heeft uw hond helaas de ziekte van Addison.

Bij een grotere toename van het cortisolniveau toont de uitslag aan dat uw hond niet de ziekte van Addison heeft.

Mijn hond heeft de ziekte van Addison, wat nu?

De ziekte van Addison komt gelukkig zelden voor. Als bij uw hond de diagnose ‘Addison’ wordt gesteld, moet er onmiddellijk medicatie worden opgestart. Op deze manier kunnen de de hormonen terug in balans gebracht worden.

Behandeling van de ziekte van Addison

Als uw hond wordt gediagnosticeerd met de ziekte van Addison, heeft de hond in de meeste gevallen een tekort aan twee hormonen. Door het geven van tabletten en regelmatige injecties zijn deze te vervangen.

Hoelang duurt de behandeling?

Helaas is de ziekte van Addison niet te genezen. Uw hond zal daarom levenslang de tabletten en injecties moeten krijgen.

Gelukkig kan uw hond met de medicatie net zo oud worden als andere honden. Het is wel belangrijk dat u de medicatie dagelijks en op het juiste moment aan uw hond geeft en dat uw hond regelmatig wordt gecontroleerd door de dierenarts.

De voordelen en nadelen van de ACTH-stimulatietest

Een nadeel is dat de klachten van de ziekte van Addison vergelijkbaar zijn met klachten van andere aandoeningen, bijvoorbeeld darmaandoeningen of nierfalen. Het kan daarom lastig zijn om de ziekte van Addison te herkennen.

De ACTH-stimulatietest is de beste methode om de ziekte van Addison vast te stellen of uit te sluiten. De test is niet schadelijk voor uw hond.

Als met de test de ziekte van Addison wordt aangetoond, kan de arts een behandelplan speciaal voor uw hond opstellen.

Wat zijn de kosten van het onderzoek?

Neem contact met ons op voor de kosten van een ACTH-stimulatietest bij uw hond.