hond op tafel Sterkliniek elleboogoperatie

Een elleboogoperatie bij uw hond of kat: het helpt uw dier weer op de been. Wat houdt de operatie in?

Elleboogoperatie bij de hond

Een hond rent, speelt en springt het liefst. Als uw hond mank loopt, is er meestal sprake van pijn. Hierdoor kan uw hond niet meer vrij bewegen. Eén van de oorzaken van mank lopen is elleboogdysplasie (ED).

Is uw hond gediagnosticeerd met ED? In de meeste gevallen is een operatie aan de ellebogen helaas noodzakelijk.

Wat is elleboogdysplasie bij mijn hond?

De elleboog is een kwetsbaar gewricht. In de elleboog komen het opperarmbeen, spaakbeen en de ellepijp samen. Beschadigingen of afwijkingen in de elleboog kunnen zorgen voor veel pijn en slijtage.

Onder het begrip elleboogdysplasie vallen een aantal aandoeningen. Deze aandoeningen zijn:

Twijfelt u of uw hond elleboogdysplasie heeft? Neem contact op met uw Sterkliniek.

De verschillende soorten elleboogdysplasie

LPC: Los Processus Coronoideus

Bij deze vorm van ED is er een uitstulping van de ellepijp, die om de kop van het spaakbeen zit, losgeraakt. Met een elleboogoperatie kan deze uitstulping verwijderd worden.

De stand van de ellepijp wordt hierbij aangepast, waardoor de druk op het slechte deel in het gewricht vermindert.

LPA: Los Processus Anconeus

Bij deze aandoening is het deel tussen de ellepijp en het opperarmbeen losgeraakt.

De dierenarts kan met een operatie proberen om het losgeraakte deel op zijn plaats vast te zetten, of het losgeraakte deel te verwijderen.

OCD: Osteochondritis Dissecans

Bij OCD is het kraakbeen in de elleboog losgeraakt doordat het kraakbeen (voor een deel) is afgestorven.

Meestal adviseert de dierenarts om dit deel van het kraakbeen chirurgisch te verwijderen.

Incongruente elleboog

Een incongruente elleboog houdt in dat de ellepijp en het spaakbeen ongelijk gegroeid zijn. Hierdoor passen de delen niet meer goed in elkaar.

De dierenarts kan dit operatief herstellen door de ellepijp te verlengen of in te korten.

Flexor Enthesopathie

Bij Flexor Enthesopathie zijn het ellebooggewricht en de buigpees in het onderste deel van de poot ontstoken. Een operatie is hiervoor niet altijd direct noodzakelijk.

Meestal wordt eerst geprobeerd om de ontsteking te verhelpen met een injectie in het gewricht.

Als dit niet werkt, kan een operatie alsnog noodzakelijk zijn.

Hoe komt mijn hond aan elleboogdysplasie?

Elleboogdysplasie is in veel gevallen erfelijk. De hond heeft de aandoening dan geërfd van de ouderdieren.

Een andere oorzaak voor elleboogdysplasie is een aanrijding.

De operatie aan de elleboog

Is er een vorm van ED geconstateerd bij uw hond? Vaak is een operatie dan helaas noodzakelijk.
Allereerst bespreekt de dierenarts met u:

Met deze informatie kunt een weloverwogen keus maken om uw hond wel of niet te laten opereren.

In veel gevallen kan de operatie door middel van een kijkoperatie worden uitgevoerd. Hierbij wordt er een camera in het gewricht gebracht, zodat de afwijkingen duidelijk zichtbaar zijn en zo verholpen kunnen worden.

De dierenarts bespreekt met u welk type operatie voor uw hond het beste is.

Het soort operatie is afhankelijk van de aandoening en de ernst van de klachten.

Narcose

Uw hond moet voor een elleboogoperatie altijd onder narcose worden gebracht.

Als uw hond onder narcose gaat, is het van belang dat uw hond nuchter is. Dit betekent dat uw hond 12 uur voorafgaand aan de operatie geen eten meer mag, wel water.

Hoe revalideert mijn hond van een elleboogoperatie?

Rust

Uw hond heeft na de operatie rust nodig. Dit betekent dat uw hond de eerste drie weken na de operatie alleen naar buiten mag voor de noodzakelijke behoeften.

Na deze eerste weken mag de activiteit langzaam worden opgebouwd.

Beweging rustig opbouwen

Let op: vraag altijd eerst uw dierenarts of de bewegingen al opgebouwd mogen worden. De wijze en snelheid van opbouwen hangen van af van de operatie die uw hond heeft gehad.

Bij het opbouwen van de bewegingen moet u proberen de hond niet te laten springen. De hond mag niet uitglijden.

Niet likken of bijten aan de operatiewond

Om ervoor te zorgen dat uw hond geen ontstekingen krijgt, is het belangrijk dat uw hond niet likt of bijt aan de operatiewond.

Doet uw hond dit wel? Dan moet uw hond na de operatie een kap op.

Pijnstilling, voeding en fysiotherapie

Uw hond heeft voor een optimaal herstel vaak pijnstilling, goede voeding, voedingssupplementen en fysiotherapie nodig. Dit is belangrijk om te voorkomen dat uw hond compensatie klachten krijgt in de rest van het lichaam.

De fysiotherapeut kan oefeningen geven, waardoor de pijn kan worden verminderd en het herstel kan worden versneld.

Controle na zes weken

Het is raadzaam om met uw hond na zes weken op controle te komen bij uw dierenarts. De dierenarts kan de elleboog dan opnieuw onderzoeken.

Ook kunnen er röntgenfoto’s gemaakt worden, om te kijken of de operatie en het herstel geslaagd zijn.

De voordelen en nadelen van een elleboogoperatie

Het op tijd diagnosticeren en behandelen van ED kan de hoeveelheid slijtage aan het ellebooggewricht sterk doen verminderen.

Vaak is een operatie aan de ellebogen de enige manier om uw hond van de pijn af te helpen.

Uw hond moet tijdens de operatie onder narcose. Dit brengt altijd wat gezondheidsrisico’s met zich mee.

De kosten van een elleboogoperatie bij de hond

De kosten voor de operatie zijn sterk afhankelijk van de soort operatie, narcose en complexiteit van de operatie.

Neem voor de kosten contact op met uw kliniek.

Twijfels of vragen?

Twijfelt u of een operatie nodig is, of heeft u een vraag? Neem dan contact met ons op.