laparoscopische operatie hond

Laparoscopische operatie bij uw huisdier

Een laparoscopie is een kijkoperatie in de buik die voor verschillende redenen ingezet kan worden.

Laparoscopie hond

Als uw dierenarts de buikholte van uw hond wil bekijken, kan er een laparoscopie voorgesteld worden. Dit is een kijkoperatie waarvoor maar een klein sneetje in de buik nodig is.

Een sterilisatie kan ook met een laparoscopische operatie gedaan worden. Door de kleine ingang is de operatie minder pijnlijk en gaat het herstel sneller.

Lees ook: laparoscopische sterilisatie

Wat is een laparoscopie bij uw hond?

Een laparoscopie is een kijkoperatie waarbij in de buik van uw hond gekeken wordt. Doordat er alleen een scoop en eventuele instrumenten naar binnen hoeven zijn de snedes die wij moeten maken veel kleiner.

Hierdoor heeft het dier minder napijn, minder kans op infecties en zal het herstel sneller gaan.

De scoop is een lange, stevige, rechte pijp met daarop een camera en lichtbron. Deze kan het lichaam in door een sneetje van ongeveer één centimeter groot. Door middel van de scoop kan de arts live meekijken via een beeldscherm, en hoeft de buikholte dus niet verder geopend te worden.

Een laparoscopie wordt het meest ingezet voor sterilisaties. Bij een laparoscopische sterilisatie worden via één tot drie kleine sneetjes de eierstokken verwijderd.

Redenen voor kijkoperatie bij hond

Mogelijke redenen voor een laparoscopie bij uw hond zijn:

Hoe werkt laparoscopie bij honden?

Voorbereiding van de kijkoperatie

Net zoals bij andere operaties is bij een laparoscopie ook narcose nodig. Uw dier mag voor de narcose een aantal uur niet eten, wel drinken. Uw dierenarts zal u vertellen hoeveel uur.

Ook krijgt uw dier voorafgaand aan de operatie pijnstilling, zodat de pijn na de operatie minimaal zal zijn.

De kijkoperatie in de buik: hoe werkt het?

Bij een laparoscopie wordt een klein sneetje in de buik van uw hond gemaakt.

Via dit gaatje kijkt de arts met een scoop in de buik van uw dier. Dit lange instrument heeft op het uiteinde een videocamera en een lampje, zodat de arts live kan meekijken op een scherm.

Het beeld is door een lens in de camera flink vergroot, zodat de binnenkant van de buik en de organen goed bekeken kunnen worden.

Indien nodig kan met een tangetje een klein stukje weefsel afgenomen worden, bijvoorbeeld van de lever, milt, lymfeknopen of de nier.

Soms is het nodig om hiervoor nog een klein sneetje in de buikwand te maken, zodat de instrumenten en de scoop tegelijkertijd de buik in kunnen.

Voordelen van laparoscopie bij uw hond

De laparoscopische operatie heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van een gewone operatie:

Nadelen van laparoscopie bij uw hond

Het nadeel van een laparoscopie is dat hier vaak hogere kosten aan verbonden zijn. Voor de operatie is namelijk expertise bij de dierenarts en dure apparatuur nodig.

Doordat uw hond of kat onder narcose moet, gaat de operatie altijd gepaard met risico’s. Deze risico’s worden zo klein mogelijk gehouden door uw dier tijdens de operatie goed in de gaten te houden.

Kosten kijkoperatie hond

De kosten van de laparoscopie bij de hond hangen af van de reden en de duur van de kijkoperatie.  De kosten zijn ook afhankelijk van bijvoorbeeld het gewicht van uw dier.

Twijfelt u over een laparoscopie voor uw hond, of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op.