Is uw poes ziek, of heeft zij last van (vieze) uitvloeiing? Mogelijk heeft uw kat een baarmoederontsteking, en heeft zij een baarmoederoperatie nodig. Neem bij twijfel altijd direct contact op met uw dierenarts.

Deventer

Smeenkhof 12 7429 AX Deventer
Routebeschrijving 0570 653000

Baarmoederoperatie bij Sterkliniek Deventer

Bij Sterkliniek Dierenartsen Deventer is ruime kennis en ervaring aanwezig voor het uitvoeren van operaties aan de 'weke delen' (bijvoorbeeld hoofd, hals, buikholte), waaronder ook de baarmoeder.

In principe worden onze operaties 's ochtends uitgevoerd. Hierdoor hebben we gedurende de rest van de dag de mogelijkheid het herstel van uw dier onder toezicht en controle te houden.

Operatiekamer, anesthesie en pijnstilling

Onze operatiekamer is modern ingericht. Bovendien maken we gebruik van de modernste anesthesiemiddelen en een grondige bewaking tijdens de narcose. Pijnstilling, ook na de operatie tijdens de herstelperiode, vinden we van groot belang. Hieraan wordt dan ook veel aandacht besteed.

Baarmoederontsteking bij kat

Vooral wanneer katten meerdere keren krols geweest zijn, kan er in de baarmoeder een milieu ontstaan waardoor bacteriën zich makkelijker kunnen nestelen in de baarmoeder.

Dit kan leiden tot een baarmoederontsteking: een ernstige en mogelijk levensbedreigende aandoening die snel behandeld moet worden.

Krolsheid bij de poes herkent u aan:

Ook katten waarbij er tijdens de dracht of kort na de bevalling iets misgaat, zijn gevoeliger voor het ontwikkelen van baarmoederontsteking.

Verder kan het geven van anti-loopsheid medicatie een baarmoederontsteking in de hand werken.

Met het steriliseren van uw poes wordt het risico op baarmoederontsteking heel laag.

Symptomen baarmoederontsteking bij kat

Een baarmoederontsteking bij een poes is niet altijd makkelijk te herkennen. Mogelijke symptomen kunnen zijn:

Bij een baarmoederontsteking hoeft er niet altijd sprake te zijn van uitvloeiing.

Heeft uw poes één of meer van deze symptomen? Neem dan altijd contact met ons op!

Diagnose baarmoederontsteking bij kat

Heeft de dierenarts het vermoeden dat uw kat een baarmoederontsteking heeft? Met behulp van (een bloedonderzoek en) echo/röntgen kan de diagnose bevestigd worden.

Als er inderdaad sprake is van een baarmoederontsteking, is snel ingrijpen vereist.

Een baarmoederontsteking zorgt namelijk voor gifstoffen in het lichaam. De gifstoffen kunnen de nieren aantasten en zich via de bloedbaan verspreiden naar andere delen van het lichaam.

Hier wordt uw kat ernstig ziek door.

Behandeling baarmoederontsteking bij kat

Als uw poes een baarmoederontsteking heeft, moet uw poes geopereerd worden. Bij de operatie worden de baarmoeder en de eierstokken verwijderd.

Afhankelijk van de conditie van uw poes moet uw kat mogelijk nog een dag aan het infuus blijven voor vocht en medicatie.

De kosten van een baarmoederoperatie

De kosten van een baarmoederoperatie bij de poes hangen af van de toestand van uw kat, en of het om een spoedbehandeling is gaat.

Neem voor de kosten contact op met uw kliniek.

Twijfels of vragen?

Een baarmoederontsteking is een spoedgeval doordat uw kat hier ernstig ziek van kan worden.

Neem bij twijfels of andere vragen altijd contact op met uw dierenarts.

Deventer

Smeenkhof 12 7429 AX Deventer