Uw hond gebruikt het gebit niet alleen om te eten; de hondenbek is ook een gereedschap. Uw hond gebruikt het gebit dus met allerlei andere doeleinden. Dat betekent dat er dus ook op verschillende manieren iets mis mee kan gaan. Hoe is dit te voorkomen of behandelen?

Emmen

Vreding 6 7811 AZ Emmen
Routebeschrijving 0591 686666

Lees ook: Tandheelkunde bij katten

Tandproblemen bij honden

Uw hond pakt van alles aan met zijn bek. Met een gezond systeem levert dit ook geen problemen op. Maar met een verminderde weerstand of gebrek aan tijdig ingrijpen kunnen infecties en andere ziektes ontstaan.

Een ‘dierentandarts’?

Bij de dierenarts werkt vaak iemand met veel ervaring op het gebied van tandheelkunde bij honden. Vraag bij uw dierenarts na of dit het geval is.

Bij infecties, gebitsproblemen, trauma of tumorgroei bij uw hond kan namelijk met de juiste tandheelkundige behandelingen vaak voor verlichting worden gezorgd. Of de tandproblemen kunnen zelfs helemaal verholpen worden.

Hond stinkt uit de bek

Vaak krijgen dierenartsen te horen van een eigenaar dat een hond erg uit de bek stinkt. Niet zelden wordt erbij vernoemd “hij is ook al wat ouder”. Nog vaker hebben eigenaren niet eens door dat hun trouwe viervoeter toch echt niet naar bloemetjes ruikt.

Vaak komt deze onprettige mondgeur - ook wel halitose genoemd - door problemen in het gebit, zoals een tandvleesontsteking (gingivitis) of een ernstige ontsteking in het steunweefsel van de tand (parodontitis). Deze ontstekingen ontstaan door niet verwijderde bacteriën van tandplak.

Deze gebitsproblemen zijn vaak erg pijnlijk voor uw hond en kunnen ontstekingen in andere delen van het lichaam veroorzaken, bijvoorbeeld in de nieren en het hart. Helaas geven honden vaak niet goed aan dat ze pijn hebben, en blijft dit vaak onopgemerkt.

Stinkt uw hond uit de bek? Neem dan altijd contact op met uw dierenarts, en voorkom onnodige pijn of ontstekingen.

Tandsteen bij uw hond

Ontstaan tandsteen bij uw hond

Tandsteen bij uw hond ontstaat - net als bij mensen - vanuit tandplaque. Tandsteen ontstaat op het moment dat het tandplaque gaat ‘mineraliseren’. Dit gebeurd door een opstapeling van voedsel, speeksel en bacteriën.

Tandsteen bij uw hond voorkomen

Tandplak vormt zich gedurende de dag op het oppervlak van de tand. Als er niet gepoetst wordt, kan deze tandplak zich omvormen tot tandsteen. Dit is niet meer weg te poetsen.

Op het ruwe oppervlak van tandsteen kan tandplak zich goed hechten. Hierdoor kunnen er sneller ontstekingen in de mondholte ontstaan.

Door regelmatig de tanden van uw hond te poetsen, voorkomt u de vorming van tandsteen bij uw hond.

Heeft uw hond al tandsteen? Dit kan verwijderd worden met een professionele gebitsreiniging.

Problemen door ontstoken tandvlees bij uw hond

Wanneer uw hond eenmaal ontstoken tandvlees heeft (gingivitis), zijn de mogelijke problemen zeer uiteenlopend.

Ontstoken tandvlees is rood en gezwollen, en bloedt bij aanraking snel.

Ook stank uit de bek wijst vaak op een ontsteking aan het tandvlees.

Parodontitis en losse tanden of kiezen

Een niet aangepakte ontsteking in het tandvlees kan leiden tot parodontitis: een ontsteking in het dieper gelegen steunweefsel van tand(en). Hierdoor wordt het weefsel onomkeerbaar aangetast.

Gevolg hiervan kan zijn dat kiezen of tanden los gaan staan, of zelfs uitvallen.

Deze ernstige vorm van ontsteking is meestal zeer pijnlijk voor uw hond.

Stinkt uw hond uit de bek, of gedraagt uw hond zich anders dan normaal? Dit kan komen door een ontsteking in de mondholte en de pijn. Neem dan altijd contact op met uw dierenarts.

Tandenpoetsen hond

Opties voor het tandenpoetsen van uw hond zijn een tandenborstel of een vingertandenborstel. Deze laatste schuift om een vinger en geeft meer gevoel bij het poetsen van het gebit van de hond en minder kans op ‘uitschieten’.

Let wel: de hond moet gewend zijn aan het tandenpoetsen om resultaat te leveren. Training is hiervoor dus essentieel.

Hond laten wennen aan tandenpoetsen

Het is dus van groot belang om bij jonge honden al spelenderwijs bezig te zijn met het gebit. Het openen van de bek zodat u de tanden kunt beoordelen is nu eenmaal geen natuurlijke handeling; wen uw hond aan het openen van de bek en liefst ook aan het poetsen.

Hoe vaak tandenpoetsen bij honden?

Tweemaal daags is wellicht te veel gevraagd, maar wel optimaal. Een aantal momenten per week is echter al een goed begin. Op deze manier kunnen afwijkingen snel worden opgemerkt zoals:

Vraag uw dierenarts om hulpmiddelen om het gebit van uw pup of hond schoon te houden, een breed gamma aan producten is beschikbaar.

Voorkomen gebitsproblemen

Preventieve maatregelen en het vroeg opsporen en onderkennen van afwijkingen is belangrijk om gebitsproblemen bij uw hond te voorkomen.

Tandheelkundige behandeling of niet?

Twijfelt u of uw hond een tandheelkundige behandeling nodig heeft? Laat u informeren door uw Sterkliniek.