Pijnstilling en ontstekingsremmers voor mijn kat

U wilt het liefst dat uw kat zonder pijn leeft. Pijnstillers kunnen de levenskwaliteit van uw kat verhogen. Bij een operatie of plotselinge en langdurige pijnklachten schrijft uw dierenarts daarom regelmatig pijnstilling voor.

Grootebroek

Bedrijfsweg 2 1613 DX Grootebroek
Routebeschrijving 0228 - 515 196

De meeste pijnstillers voor katten zijn niet-steroïde ontstekingsremmers (Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs: NSAID’s).

Deze pijnstillers werken zowel pijnstillend als ontstekingsremmend.

Indien nodig kunnen zwaardere pijnstillers overwogen worden.

Lees hier het advies van de dierenarts over het gebruik van pijnstilling bij uw kat.

Goed om te weten is dat een pijnstiller voor uw kat niet vrij verkrijgbaar is. Pijnstilling mag door de dierenarts uitsluitend na een lichamelijk onderzoek voorgeschreven worden.

Wanneer heeft mijn kat pijnstilling nodig?

Een kat laat het helaas vaak niet goed merken als hij of zij pijn heeft. Zelfs bij pijnlijke gebitsproblemen eet een kat vaak normaal.

Heeft u het idee dat uw kat minder makkelijk beweegt, minder vrolijk is dan normaal of herkent u andere gedragsveranderingen?

Dit kan duiden op pijn.

Als u denkt dat uw kat pijn heeft, neem dan altijd contact op met uw Sterkliniek.

Pijnstillers voor en na een operatie

Voor een operatie wordt geregeld pijnstilling gegeven. Hiermee wordt de kans op pijn tijdens en na de behandeling verminderd. Is er sprake van een narcose?

Dan zal uw kat tijdens de operatie minimaal pijn ervaren.

Bij ingrijpende operaties worden meestal zwaardere pijnstillers voorgeschreven. Dit zijn vaak opiaten, waarvan uw kat wat suf kan worden.

Onder zware operaties vallen orthopedische operaties (gebroken poot, hernia, etc.), ingrijpende gebitsbehandelingen (verwijderen meerdere kiezen) of bepaalde buikoperaties (darmchirurgie, blaasstenen verwijderen).

Ook na de operatie krijgt uw kat pijnstilling. Dit is belangrijk voor het herstel.

De pijnstilling werkt ook ontstekingsremmend, zodat de kans op zwelling en roodheid kleiner wordt.

Gewrichtsaandoeningen en pijnstilling

Het liefst geven we uw kat zo min mogelijk medicatie. Bij gewrichtsaandoeningen is de pijnmedicatie vaak een belangrijk onderdeel van de behandeling, omdat deze aandoeningen vaak erg pijnlijk zijn.

Bijna alle katten krijgen op een zekere leeftijd last van slijtage van gewrichten. De heftigheid van de symptomen verschilt per kat.

Sommige katten zullen hiervoor pijnmedicatie nodig hebben, andere niet.

Als een kat pijn ervaart, worden er meer ontstekingsmediatoren geproduceerd. Deze mediatoren zorgen onder andere voor zwelling van de gewrichten, wat pijnlijk is voor uw kat.

Een pijnstiller zorgt ervoor dat er minder ontstekingsmediatoren geproduceerd worden, waardoor uw kat de pijn minder ervaart.

Dit kan de kwaliteit van leven enorm verbeteren.

Waar moet ik op letten als ik mijn kat pijnstilling/ontstekingsremmers geef?

Kan ik mijn kat een paracetamol of aspirine geven?

U kunt uw kat geen pijnstilling bedoeld voor mensen geven. Paracetamol of aspirines zijn zelfs giftig voor uw kat.

Dit komt doordat de lever van uw kat anders werkt dan bij mensen.

Katten kunnen middelen bedoeld voor mensen onvoldoende verwerken, waardoor al snel vergiftigingsverschijnselen kunnen optreden, met ernstige gevolgen van dien.

Hebben pijnstillers/ontstekingsremmers bijwerkingen voor mijn kat?

Pijnmedicaties zijn veilige medicaties voor uw kat. Helaas is er altijd een kans op bijwerkingen.

De bijwerkingen zijn vaak mild, maar kunnen in enkele gevallen ernstig zijn.

Geef bij uw dierenarts altijd aan of uw kat last heeft van maagdarm-, nier-, hart- of leverproblemen.

Dan houdt uw dierenarts hier rekening mee bij het voorschrijven van de medicatie.

Mogelijke bijwerkingen bij uw kat zijn:

Krijgt uw kat andere klachten, of vertrouwt u het niet? Neem dan altijd contact op met uw Sterkliniek.

algemeen

Wat zijn de kosten van de pijnmedicatie?

De kosten van pijnstilling in combinatie met ontstekingsremmers zijn verschillend per medicijn.

Ook hangen de kosten af van de dosering en hoeveelheid die is voorgeschreven.

Grootebroek

Bedrijfsweg 2 1613 DX Grootebroek