Hormoonanalyse bij uw hond of kat

Verschillende aandoeningen bij de hond of kat komen door een verstoring in de hormoonhuishouding. Valt uw kat zomaar af, of drinkt uw hond veel meer dan normaal? Dit kan wijzen om een hormoonziekte. Uw dierenarts kan dan met een bloedonderzoek een hormoonanalyse doen.

Hillegom

Maerten Trompstraat 1-3 2182 XD Hillegom
Zo vindt u ons 0252 518020

Hormonen bij uw kat of hond

Hormonen worden aangemaakt in verschillende klieren in het lichaam, zoals de bijnieren en de hypofyse. Vervolgens komen de hormonen via het bloed op de juiste plek in het lichaam.

Hormonen regelen verschillende processen in het lichaam van de hond of kat, zoals de hartslag, lichaamstemperatuur en de groei.

Wanneer heeft mijn hond of kat een hormoonanalyse nodig?

Bij een tekort of overschot kunnen hormonen schadelijk zijn voor de hond of kat.

Het ziektebeeld van een hormoonziekte kan soms onduidelijk zijn. Uw kat valt zomaar af, of uw hond drinkt bijvoorbeeld meer dan normaal. In andere gevallen geeft de ziekte een heel duidelijk ziektebeeld.

Gedraagt uw dier zich anders dan normaal? Neem dan altijd contact op met uw dierenarts.

Vermoedt uw dierenarts een probleem met de hormonen? Dan kan de arts dit onderzoeken met een hormoonanalyse.

Hormoononderzoek bij uw hond of kat

Voor een hormoonanalyse moet er altijd wat bloed worden afgenomen bij de hond of kat. Het bloed wordt opgestuurd naar het laboratorium. In het laboratorium wordt vervolgens de hormoonconcentratie in het bloed gemeten.

In sommige gevallen kan er ook om een urinemonster worden gevraagd.

Hormoonziektes bij de hond en kat

Welke hormoonziektes zijn er bij honden en katten, en hoe herkent u deze? Hier staan een aantal op een rij.

De ziekte van Cushing bij de hond

Als uw hond de ziekte van Cushing heeft, dan maken de bijnieren van de hond te veel bijnierschorshormoon (cortisol) aan. Dit wordt in veel gevallen veroorzaakt door een goed- of kwaadaardige tumor in de hypofyse.
Symptomen van de ziekte van Cushing zijn:

Om de ziekte vast te stellen, moet er bij uw hond drie dagen achtereen urineonderzoek worden gedaan. Deze ziekte komt vaak op latere leeftijd voor.

Ziekte van Addison bij de hond

Bij de ziekte van Addison produceren de bijnieren juist onvoldoende hormonen. Dit komt vaak door een auto-immuunziekte waarbij afweercellen lichaamseigen cellen vernietigen. Hierdoor worden de bijnieren aangetast.
De ziekte van Addison is moeilijk te herkennen, doordat de symptomen lijken op de symptomen van andere ziektes. Het zijn vaak vage klachten, zoals:

De diagnose kan worden gesteld door middel van een bloedonderzoek.

Te trage schildklier bij de hond

Een te trage schildklier (hypothyreoïdie) komt voornamelijk voor bij de hond. Om dit vast te stellen, moet er bloed worden afgenomen en worden onderzocht op het schildklierhormoon.

Mogelijke symptomen van een te trage schildklier bij de hond zijn:

Suikerziekte bij de hond of kat

Bij suikerziekte zit er te veel suiker in het bloed. Dit komt doordat het lichaam te weinig of geen insuline meer aanmaakt. Insuline zorgt ervoor dat suiker (brandstof) de cellen in kan. Als er dus te weinig insuline is, krijgen de cellen onvoldoende brandstof.

Bij suikerziekte krijgt de hond of kat veel eetlust, terwijl het dier toch afvalt. Dieren met suikerziekte drinken en plassen ook veel.

De diagnose kan worden gesteld door middel van een bloedonderzoek.

Een overactieve schildklier bij de kat

Een te snelle schildklier (hyperthyreoïdie) komt regelmatig bij katten voor. Vaak zijn het oudere katten. De schildklier is bij deze aandoening vergroot. Dit kan de dierenarts vaak voelen in de hals van de kat.

Bij een te snelwerkende schildklier eet de kat meer, en valt de kat toch af. Ook drinken en plassen de katten veel. Om de diagnose te stellen, is er een bloedonderzoek nodig.

Progesteron analyse bij de teef

Wilt u gaan fokken met uw teef? Om een optimale dekdatum te bepalen, wordt vaak de progesteronspiegel gemeten. Dit kan door wat bloed af te nemen bij de hond.

Na de hormoonanalyse

Heeft uw hond of kat een hormoonziekte? Veel hormoonziekten zijn gelukkig goed te behandelen door middel van medicatie, meestal levenslang.

De hormoonanalyse is altijd een momentopname. Vaak zal uw hond of kat regelmatig op controle moeten komen.

Uw dierenarts kan u adviseren over de beste medicatie.

De kosten van een hormoononderzoek

De kosten van het onderzoek zijn afhankelijk van de test(en) die er gedaan moeten worden. Neem voor de kosten contact op met uw Sterkliniek.

Twijfels of vragen?

Twijfelt u of uw dier een hormoonziekte heeft, of heeft u een vraag over het bloedonderzoek? Neem contact op met uw Sterkliniek.

Hillegom

Maerten Trompstraat 1-3 2182 XD Hillegom