hond bij dierenarts

Vlooien, teken & maden

Vlooien, teken en maden kunnen ziektes bij zich dragen of veroorzaken, maar zijn ook zonder infectie een last voor uw huisdier.

Vlooien, teken en maden

Lastige beestjes die op verschillende manieren (dodelijke) ziektes kunnen veroorzaken. Preventie is essentieel.

Vlooien hond of kat

Een vlooieninfectie is voor een volwassen dier al hinderlijk, maar is voor een jong dier nog veel vervelender en kan bovendien gevaarlijk zijn. Vlooien irriteren niet alleen door over de huid te lopen en te bijten; ze zuigen bloed.

Jonge dieren en vlooien

Jonge dieren kunnen van een vlooieninfectie daarom een levensbedreigende bloedarmoede krijgen. Indien uw dier regelmatig door vlooien gebeten wordt, is bovendien de kans groot dat er later in het leven een vlooienallergie ontstaat.

Voortplanting van de vlo

Aangezien door ons gelijkmatige huisklimaat (het hele jaar 20°C) vlooien niet langer seizoensgebonden zijn en ze tot 50 eitjes per dag leggen, is een eenmaal bestaand vlooienprobleem bijzonder moeilijk kwijt te raken.

Een vlooienbesmetting is de meest voorkomende uitwendige parasitaire aandoening bij onze huisdieren.

Symptomen van een hond met vlooien

Bij honden kan een vlooienbesmetting jeuk, roodheid, bultjes, schilfers, korsten en kaalheid tot gevolg hebben.

Symptomen van een kat met vlooien

Bij katten kan een vlooienbesmetting jeuk, symmetrische kaalheid, korstjes over de rug, zwellingen en zweren op de lip veroorzaken.

Vlooien zitten voornamelijk in de omgeving

Slechts vijf procent van de totale vlooienpopulatie wordt gevormd door de volwassen vlo.

De overige 95 procent bevindt zich in de vorm van eitjes, larven en poppen in de omgeving (vloerbedekking, meubels, enz.).

Vlooien kunnen virussen, bacteriën en sommige andere micro-organismen overbrengen, zowel op uw huisdier als op u. Een vrouwtjesvlo kan tot wel 50 eitjes per dag produceren over een periode van 50 -100 dagen.

Voorbeeld van een kitten met vlooien

Een besmetting van een kitten (0.5 kilogram, ongeveer 4 weken oud) met 220 vlooien, kan leiden tot een dagelijks verlies van in totaal 10 procent van het totale bloedvolume. Dit kan een levensbedreigende bloedarmoede tot gevolg hebben.

Risico's vlooien

Vlooien kunnen virussen, bacteriën en sommige andere micro-organismen overbrengen. Vlooien spelen een belangrijke rol in de overdracht van de meest voorkomende lintworm Dipylidium caninum. Als uw huisdier vlooien heeft, is het daarom raadzaam om hem tevens te behandelen met een ontwormmiddel dat werkt tegen lintworm.

Vlooien worden door regelmatig te bijten de oorzaak van een vlooienallergie, waarbij vervolgens één vlooienbeet voldoende is om maandenlang heftige jeuk, korstjes en kaalheid (tot bloedens toe) te hebben. Voorkomen is beter dan genezen, dus begin tijdig met het beste preventieve middel (vraag uw Sterkliniek om advies) en houd dit het hele jaar vol.

Een vlooienbesmetting bij uw hond of kat veroorzaakt dus niet alleen maar jeuk! Om de risico’s van een hardnekkige vlooienplaag, een vlooienallergie en het risico op bloedarmoede tegen te gaan, is voorkomen beter dan genezen. Begin daarom tijdig met het beste preventieve middel en houd dit het hele jaar vol. Geïntegreerde vlooienbestrijding, waarbij alle stadia van de vlo worden bestreden, is de beste oplossing voor succesvolle vlooienbestrijding!

Succesvolle vlooienbestrijding

Bij een goede vlooienbestrijding is het van belang zowel het zichtbare als het onzichtbare deel van de vlooienpopulatie te bestrijden. Hiervoor zijn er effectieve vlooienbestrijdingsmiddelen te koop.

Uw Sterkliniek dierenarts kan u het beste adviseren over het preventieve middel dat het meest geschikt is voor uw hond of kat.
Waar u nog meer op moet letten:

Teken hond of kat

Teken behoren tot de spinachtigen. De bij het huisdier en mens voorkomende teken zien eruit als een klein leren zakje, met aan de voorkant een nauwelijks zichtbare kop. Het bestrijden van een tekenpopulatie is vrijwel onmogelijk. De bescherming van onze huisdieren is vooralsnog de beste oplossing. Teken klimmen in grashalmen of struiken en hechten zich vast tot een geschikt dier (gastheer) voorbij komt. Ze kunnen maanden tot jaren overleven buiten de gastheer en zijn voornamelijk actief in vochtige klimaatomstandigheden. Teken komen het hele jaar voor.

Risico’s van teken

Teken geven directe problemen bij hond en kat doordat de wondjes in de huid kunnen ontsteken. Als er heel veel teken gelijktijdig aanwezig zijn kunnen ze zelfs aanmerkelijk bloedverlies veroorzaken. Ook indirect kunnen teken gevaar opleveren, omdat ze ziekten kunnen overbrengen, zoals Babesiose en de ziekte van Lyme.

Teken kunnen ook de mens als gastheer nemen, wat vooral een risico is voor jagers en voor in bos of duin spelende kinderen. Ook bij de mens kunnen teken ziekten overbrengen. Dit kan tot lichte klachten leiden, maar ook tot potentieel zeer gevaarlijke ziekten, vooral bij kinderen.

Succesvolle tekenbestrijding

Vermijd zoveel mogelijk gebieden waar veel teken voorkomen.
Controleer uzelf en uw hond na iedere wandeling en verwijder elke teek (met een tekentang of -pincet).
Behandel uw hond regelmatig met een goed tekenbestrijdingsmiddel.

Echter: geen enkel tekenbestrijdingsmiddel kan aanhechting van een enkele teek voorkomen. Ook na gebruik van een tekenbestrijdingsmiddel kunt u dus nog wel een teek tegenkomen. Wanneer u bovenstaand advies opvolgt, voorkomt u in ieder geval het overdragen van ziekten.

Vraag uw Sterkliniek om het voor u en uw dier meest geschikte preventieve bestrijdingsmiddel.

Maden bij konijnen

Kopervliegen kunnen een ernstige madeninfectie bij konijnen veroorzaken. Dit kan heftige gevolgen hebben en in veel gevallen zelfs leiden tot de dood. Het is dan ook van groot belang dat u uw konijn beschermt tegen een infectie met maden. Besmettingen met maden komen vooral voor bij warm en vochtig weer, maar maden kunnen het gehele jaar door voorkomen.

Oorzaken madeninfectie bij konijnen

Vliegen veroorzaken de bedreiging van een madeninfectie bij konijnen. Het grootste gevaar lopen konijnen die te dik zijn, slechte voeding krijgen en/of last hebben van gebitsziekten, diarree, artritis of huidwonden. Vliegen worden echter ook aangetrokken door konijnen die leven in slechte omgevingscondities, zoals met een lage hygiëne en/of in vuile hokken. Daarom is het belangrijk om hun leefomgeving schoon te houden. Zelfs wanneer de omstandigheden schoon zijn, kunnen konijnen een vuile achterhand ontwikkelen vanwege bovengenoemde aandoeningen en daarmee aantrekkelijk zijn voor vliegen.

Het beste is om uw konijn in een schone en droge omgeving te houden en onder andere door goede voeding niet te dik te laten worden. Door dagelijkse controle kunt u een eventuele infectie snel opsporen. Ga hiermee dan zo snel mogelijk naar uw dierenarts.