Honden zullen niet snel aangeven wanneer ze een pijn aan het gebit hebben. Hierdoor kan het voorkomen dat u te laat de symptomen herkent van een aangetast gebit.

Maastricht

De Beente 28 6229 AV Maastricht - Heugem
Routebeschrijving +31 (0) 43 3560555

Bij een ernstig gebitsprobleem is het mogelijk dat er een tand of kies (of zelfs meerdere) van uw hond getrokken moet(en) worden. Om verdere infectie te voorkomen, en uw hond zo pijnvrij mogelijk te houden, is een snelle diagnose en vlotte behandeling noodzakelijk.

Hoe herken ik gebitsproblemen bij mijn hond?

Een hond kan u niet vertellen dat hij/zij kiespijn heeft. Ook zal uw hond (buiten extreme gevallen) niet zijn eten laten staan of stoppen met spelen met zijn bal of tak.

Gebitsprobleem bij uw hond: ga naar de dierenarts

Heeft u het vermoeden dat uw hond last heeft van zijn gebit? Wacht dan niet te lang met naar de dierenarts gaan. Als u lang wacht kan het steunweefsel van de tand aangetast worden.

Dit kan niet alleen leiden tot ontstekingen in de mond, maar ook doorslaan of uitbreiden naar ontstekingen in het hele lichaam.

Symptomen van gebitsproblemen bij honden kunnen zijn:

Gebitscontrole van uw hond

Het liefst bent u natuurlijk gebitsproblemen bij uw hond voor. Wij adviseren om het gebit van uw hond elk half jaar tot jaar te laten controleren om gebitsproblemen snel te constateren.

Wanneer moet er een tand getrokken worden bij mijn hond?

Er zijn verschillende redenen om een tand of kies te trekken bij een hond.

Tandvleesontsteking hond

Een reden om een tand of kies te laten trekken is aangetast steunweefsel door een ernstige ontsteking: parodontitis.

Tandplak kan een ontsteking aan het tandvlees veroorzaken (gingivitis). Als een tandvleesontsteking niet aangepakt wordt, kan de ontsteking doorgaan naar dieper gelegen steunweefsel van de tand: parodontitis. Door deze ontsteking is er een kans is op afbraak van het steunweefsel en kaakbot, waardoor tanden of kiezen los komen te zitten.

Deze ontsteking is vaak erg pijnlijk voor uw hond, en kan zich bovendien verspreiden naar andere delen van het lichaam.

Om verdere ontstekingen te voorkomen, is het bij parodontitis vaak nodig om tand(en) of kies/kiezen te trekken.

Afgebroken tand bij hond

Als er bij uw hond door bijvoorbeeld een ongeluk een tand afbreekt, is dit ook een reden om (het restant van) de tand te trekken. Soms kan de tand gered worden door middel van een wortelkanaalbehandeling of een vulling. Dit is meestal bij de grote kiezen of hoektanden.

Melktand blijft zitten bij hond

Een jonge hond verliest soms niet alle melktanden. Als een melktand blijft, is het de beste oplossing om deze te verwijderen.

Afwijkende stand van tand(en) bij hond

Soms komt het voor dat tanden een afwijkende stand hebben of dat de hond te veel tanden heeft. Ook in deze situaties kan er gekozen worden om de tanden te verwijderen. Of kan orthonttie een oplossing bieden.

Hoe worden de tanden van mijn hond getrokken?

Allereerst zullen we uw hond onder narcose brengen, hierbij wordt ook pijnstilling gegeven.

Op het moment dat de hond onder narcose is, zal er een tube in de keel worden gebracht. Met deze tube wordt voorkomen dat er water of viezigheid van de behandeling de luchtpijp in kan lopen.

Inspectie gebit

Als de hond slaapt, kan de dierenarts het gebit grondig inspecteren. Vervolgens wordt het gebit van de hond gereinigd. Daarna worden er eventueel dentale röntgenfoto’s gemaakt om een beeld te krijgen van de wortels en het kaakbeen van de hond.

Verwijderen kiezen

Hierna zal de dierenarts de tand(en) of kiez(en) verwijderen uit de bek van de hond. Na de behandeling kunnen er controlefoto’s worden gemaakt om te beoordelen of de behandeling geslaagd is. Het gat dat door de tand of kies overblijft, wordt gehecht.

Nazorg bij tanden trekken

Vaak mag uw hond dezelfde dag weer met u mee naar huis. Wat betreft voeding let u hierop:

Na ongeveer tien dagen komt u op controle zodat de dierenarts kan kijken of uw hond goed is hersteld.

Alle tanden en kiezen zijn bij mijn hond getrokken

In sommige gevallen is het nodig om alle tanden en kiezen van de hond te trekken. Dit proberen we uiteraard te voorkomen. Een hond kan desondanks goed leven zonder tanden. De honden kunnen zelfs gewoon brokken eten.

Kosten van laten trekken van tanden bij hond

De kosten van het laten trekken van tanden of kiezen bij de hond zijn sterk uiteenlopend. De kosten hangen bijvoorbeeld af van:

Voor een schatting van de kosten kunt u het beste contact opnemen met uw Sterkliniek.

Twijfels of vragen?

Heeft u een vraag over het trekken van een tand of kies, of twijfelt u of dit nodig is bij uw hond? Neem dan contact met ons op.

Maastricht

De Beente 28 6229 AV Maastricht - Heugem