Lasertherapie is een zeer fijne en moderne manier om het lichaam te laten herstellen en pijnvrij te krijgen. Lasertherapie is makkelijk toe te passen en daarom bij huisdieren goed inzetbaar.

Nieuwkoop

Nieuwveenseweg 14 2421 LC Nieuwkoop
Routebeschrijving 0172 79 63 75

Het is pijnloos, er komt geen stress bij kijken en draagt enorm bij aan het herstel van het lichaam. Lasertherapie wordt bij huisdieren als aanvullende of enige behandeling ingezet.

Hoe werkt lasertherapie bij hond of kat?

Bij lasertherapie wordt gebruik gemaakt van sterke, gebundelde lichtstralen. Deze lichtbundel waaiert niet uit zoals bij normaal licht. Het gaat om een sterk geconcentreerde lichtstraal. Deze lichtstraal bevat enorm veel energieke kracht. Hierdoor wordt het mogelijk om tot diep in het lichaam binnen te dringen. De straling van laserlicht komt tot in de cel.

Waarvoor wordt lasertherapie ingezet?

Lasertherapie is bij honden en katten voor veel aandoeningen inzetbaar. De veelzijdigheid ervan is groot. Hieronder een aantal voorbeelden.

Wat doet lasertherapie bij uw huisdier?

Herstellen van cellen

Het belangrijkste proces dat plaatsvindt tijdens een laserbehandeling is toename van de energierijke stof ATP. Deze stof zorgt voor energie in cellen. Hoe meer ATP in een cel beschikbaar is, hoe groter het herstel van de cel is. Doordat er zoveel energie in de cel zit wordt het makkelijker om beschadigingen te overwinnen.

Verbeteren van de doorbloeding en stimuleren van lymfesysteem

Afvalstoffen worden via de bloedbaan en het lymfesysteem uitgescheiden. Wanneer doorbloeding optimaal is, ontstaat er een snellere afvoer. Ook het activeren van het lymfesysteem helpt enorm bij de afvoer van afvalstoffen.

Resultaat van een goede doorbloeding en een goed werkend lymfesysteem is een vermindering van zwellingen. Met name bij ontstekingen is dit een aangename bevinding. Zwellingen door ontsteking kunnen voor uw hond of kat zeer pijnlijk zijn.

Stimulerende werking van het laserlicht

De stimulerende werking van laserlicht zorgt ook voor extra aanmaak van endorfines bij uw huisdier. Deze lichaamseigen pijnstiller zorgt uiteraard voor vermindering van pijn. Vermindering van pijn zorgt op haar beurt weer voor een vlottere genezing. Lasertherapie heeft dan ook een uitstekende pijnstillende werking bij honden en katten.

Gebleken is dat wanneer laserlicht wordt gebruikt het afweersysteem wordt versterkt. Het heeft dan ook een ontstekingsremmende functie.

Verder heeft laserlicht duidelijk invloed op de aanmaak van nieuw bindweefsel. Het geeft hiermee het lichaam van uw dier de kans om oud letsel te vernieuwen. Dit geldt ook voor spier- en peesweefsel.

Hoe gaat lasertherapie bij hond of kat in zijn werk?

Uiteraard is er eerst een indicatie nodig om lasertherapie in te zetten. Hiervoor komt u op consult bij uw dierenarts.

Het geven van de lasertherapie kost niet veel tijd. Door de sterke straling van het licht wordt de laserstraal zeer korte perioden op bepaalde plaatsen buiten het lichaam gezet.

Het dier moet wel even stil zitten. Onze ervaring is dat dieren lasertherapie over het algemeen als zeer prettig ervaren. De behandelingen vinden dan ook altijd zonder narcose plaats.

De laserstraling straalt door de huid heen naar het gebied dat behandeling nodig heeft. Hiervoor hoeft geen haar weggeschoren te worden. Het dier hoeft ook niet worden voorbehandeld met desinfectie middelen.

De therapie wordt veelal uitgevoerd door paraveterinairen.

Twijfels, of een vraag?

Heeft u een vraag over lasertherapie? Neem dan contact met ons op!

Nieuwkoop

Nieuwveenseweg 14 2421 LC Nieuwkoop