Heeft u ooit kiespijn gehad? Dan weet u hoe pijnlijk dit is. Stelt u zich voor dat u maanden met deze pijn rond moest lopen. Helaas maken veel van onze huisdieren dit mee, zonder dat de eigenaar het merkt. Voorkom onnodige pijn bij uw dier, en laat het gebit van uw kat of hond regelmatig controleren door de dierenarts.

Oss

Obrechtstraat 2 5344 AT Oss
Routebeschrijving 0412 656767

Hoe herken ik gebitsproblemen bij mijn huisdier?

Helaas laten veel dieren niet merken dat ze pijn hebben aan het gebit, en eten ze ook gewoon goed. Mogelijke symptomen bij uw dier zijn:

Gedraagt uw dier zich anders? Dit kan ook komen door pijn aan het gebit. Neem bij deze symptomen altijd contact op met uw dierenarts.

Voorkom ontstekingen en ziekte bij uw hond of kat

Maar liefst 70 tot 80 procent van onze honden en katten met de leeftijd van twee jaar loopt rond met (zeer) pijnlijke gebitsproblemen. Problemen aan het gebit komen vaak door tandplak. De bacteriën in de tandplak veroorzaken namelijk vaak vervelende ontstekingen, en in het ergste geval kan dit zelfs leiden tot ziekte.

Wat houdt een gebitscontrole bij hond of kat in?

Bij een gebitscontrole wordt het gebit van uw huisdier uitgebreid bekeken door de dierenarts. Soms is voor de gebitscontrole een narcose nodig bij uw dier. De dierenarts zal dit dan altijd vooraf met u bespreken.

Tijdens de controle kijkt de dierenarts bijvoorbeeld naar:

Gebitsproblemen bij uw huisdier behandelen

Is er bij uw hond of kat een gebitsprobleem vastgesteld? Uw dierenarts bespreekt dan met u welke behandeling nodig is. Het kan zijn dat alleen een tandarts met een expertise in tandheelkunde deze behandeling kan uitvoeren.

Voorbeelden van tandheelkundige behandelingen zijn:

Voor een tandheelkundige behandeling bij uw huisdier is altijd een narcose nodig.

Hoe ontstaan gebitsproblemen bij honden en katten?

Als tandplak niet goed verwijderd wordt, kan dit bij uw dier gebitsproblemen veroorzaken. Tandplak bestaat voor het overgrote deel uit bacteriën die ontstekingen in het tandvlees kunnen veroorzaken.

Als deze ontstekingen niet worden aangepakt, kan dit leiden tot ontstekingen in dieper gelegen steunweefsel van de tand. Hierdoor kan uw dier tanden verliezen. Of nog erger: de ontsteking kan zich verspreiden naar andere plekken in het lichaam.

Tandplak verhardt (mineraliseert) daarnaast vrij snel tot tandsteen. Op het ruwe oppervlak van tandsteen blijft tandplak goed plakken, waardoor de de kans op tandvleesontstekingen nog groter wordt.

Gebitsproblemen bij hond of kat voorkomen

Wist u dat u met dagelijks tandenpoetsen veel gebitsproblemen bij uw dier kunt voorkomen? Hiervoor zijn speciale tandenborstels en tandpasta’s te koop. Uw dierenarts helpt u graag met tips voor het tandenpoetsen bij uw dier.

Gebitsproblemen bij uw hond of kat voorkomt u ook door:

Wat kost de controle van het gebit bij mijn dier?

De kosten van een gebitscontrole bij uw dier zijn anders zonder of met narcose. Neem voor de kosten contact op met uw Sterkliniek.

Gebitscontrole maakt ook onderdeel uit van het zorgabonnement SterPlan. Met dit zorgplan bent u tegen een aantrekkelijke prijs verzekerd van preventieve zorg bij uw dier. Informeer bij ons naar de mogelijkheden.