Valt uw kat af terwijl de kat heel veel eet? Mogelijk heeft uw kat last van een schildklierprobleem. Een schildklierprobleem is goed te behandelen.

Sleen

Zetelveenweg 6 7841 BP Sleen
Routebeschrijving 0591 361368

Wat is hyperthyreoïdie?

Hyperthyreoïdie is een regelmatig bij de kat voorkomende stofwisselingsziekte. De schildklier is dan hyperactief en produceert teveel schildklierhormoon. Hierdoor wordt de stofwisseling van de kat versneld.

Veel organen moeten hierdoor harder werken, waaronder het hart. Het hart wordt gestimuleerd om sneller en krachtiger te pompen. Hierdoor ontstaat ook een hogere bloeddruk.

Bij 25 procent van de katten met een hyperactieve schildklier is de bloeddruk die gemeten wordt te hoog.

Waardoor wordt hyperthyreoïdie veroorzaakt?

De oorzaak is gelegen in een goedaardige vergroting van de schildklier. Waardoor deze vergroting wordt veroorzaakt is nog niet bekend.

Wel is inmiddels duidelijk dat deze aandoening bij oudere katten voorkomt en zelden bij dieren onder de zeven jaar wordt gediagnosticeerd. Bij twee procent van de hyperactieve schildklieren ligt de oorzaak in een kwaadaardige tumor. Deze patiënten zijn niet succesvol te behandelen.

Symptomen overactieve schildklier bij kat

Meestal valt als eerste op dat uw kat meer eetlust krijgt. Toch vermageren deze katten en hebben ze vaak een slechte vachtconditie.

Andere verschijnselen die regelmatig worden waargenomen zijn: rusteloosheid, agressie, trillingen, veel drinken en plassen, overgeven en diarree.

Verraderlijk is het dat in tien procent van de gevallen juist sloomheid, verminderde eetlust en algehele zwakte worden gezien.

Hoe wordt de diagnose gesteld bij uw kat?

Door in het bloed de spiegel schildklierhormoon te bepalen kan met zekerheid gezegd worden of uw dier aan hyperthyreoidie lijdt. Mocht er inderdaad sprake zijn van hyperthyreoïdie dan zal aanvullend een bloeddrukbepaling noodzakelijk zijn.

Een verhoogde bloeddruk kan namelijk levensgevaarlijk zijn en wordt apart behandeld met bloeddrukverlagende medicijnen.

Wat is de behandeling tegen schildklierproblemen bij mijn kat?

Medicatie tegen schildklierproblemen

Vaak wordt er begonnen met medicatie. Schildklierremmers worden in tabletvorm voorgeschreven. In het begin moet gezocht worden naar de juiste dosering door een aantal keren de schildklierhormoonspiegel te controleren. Wordt eenmaal de juiste dosering gevonden dan volstaat een controle elke zes maanden.

Heeft de medicatie bijwerkingen voor mijn kat?

Bij een aantal katten zien wij bijwerkingen van het gebruik van schildklierremmers.

Verschijnselen die hierop kunnen wijzen zijn braken, sloomheid, niet eten, koorts en bloedarmoede. Belangrijk is het dan ook om met de controles naast de schildklierhormoonspiegel ook het bloedbeeld te onderzoeken.

Radioactief jodium als behandeling

Ideaal is de behandeling met radioactief jodium. Deze behandeling wordt alleen maar op een klein aantal klinieken in Nederland aangeboden. Uw dierenarts kan u meer over deze behandeling vertellen en als u dat wilt doorverwijzen naar een kliniek die deze behandeling aanbiedt.

Operatief verwijderen van de schildklier

Chirurgisch verwijderen van de aangetaste schildklier kan ook erg effectief zijn. Vaak wordt voorafgaand aan de operatie de schildklierhormoonspiegel in het bloed onder controle gebracht met medicijnen. Deze behandeling wordt ook niet door alle klinieken aangeboden. Vraag ernaar bij uw dierenarts.

Een risico van deze behandeling is dat de bijschildklier tijdens de beschadigd kan worden. Dit kan problemen geven met de calciumhuishouding. Vandaar dat de calciumspiegel na operatie regelmatig gecontroleerd moet worden.

Twijfels, of een vraag?

Wilt u weten hoe wij uw kat kunnen begeleiden met het schildklierprobleem? Neem dan contact met ons op.