Dat uw kat niet zichtbaar lijdt, betekent niet dat uw kat geen vreselijke kiespijn of andere gebitsproblemen kan hebben.

Sleen

Zetelveenweg 6 7841 BP Sleen
Routebeschrijving 0591 361368

Tanden trekken bij kat

Mocht er een diagnose zijn waarbij de behandeling tanden trekken inhoudt, is het belangrijk om niet lang te wachten met het trekken van (enkele) tanden of kiezen.

Op deze manier kunnen er ontstekingen of infecties in de bek (die ook door kunnen slaan naar de rest van het lichaam) worden voorkomen.

Wanneer moet er een tand getrokken worden bij mijn kat?

Tandvleesontsteking bij de kat

In verschillende situaties is het trekken van tanden of kiezen belangrijk. Als uw kat lange tijd last heeft van gingivitis (ontsteking van het tandvlees) kan dit doorzetten naar parodontitis (ontsteking van het kaakbot). Dit is onomkeerbaar en zeer pijnlijk.

In deze situatie moet de ontstoken tand(en) of kies(/zen) worden verwijderd.

Afgebroken element

Het kan ook voorkomen dat er een tand of kies van de kat is afgebroken. Het beste is om dit element eruit te halen. Als de zenuw bloot is komen te liggen is het erg pijnlijk en dit kan leiden tot ontstekingen.

Symptomen gebitsproblemen kat

Katten met gebitsproblemen blijven in veel gevallen wel eten, hierdoor valt de pijn aan het gebit vaak niet op. Gebitsproblemen en haar symptomen zijn dan ook lastig te herkennen.

Eet uw kat langzamer of voorzichtiger, speekselt zij en/of stinkt zij uit haar bek?

Ga in gesprek met uw dierenarts om te zien of controle nodig is.

Hoe worden de tanden van mijn kat getrokken?

Narcose

Uw kat zal altijd onder narcose worden gebracht voor de behandeling. Bij de narcose krijgt uw kat ook passende pijnstilling en een ontstekingsremmer.

Inspectie

Als uw kat onder narcose is zal de dierenarts het gebit eerst grondig inspecteren. Mocht het nodig zijn zullen er ook dentale röntgenfoto’s worden gemaakt om de wortels van de tanden en kiezen in beeld te brengen.

Het gebit wordt tijdens de behandeling schoongemaakt en gepolijst.

De aangetaste elementen worden verwijderd. Soms zal er een controle röntgenfoto worden gemaakt en vervolgens zal het overgebleven gat, wanneer nodig, worden gehecht.

Er zijn tanden en/of kiezen bij mijn kat getrokken, wat nu?

Uw kat mag in de meeste gevallen dezelfde dag nog mee naar huis. Vaak zal uw arts pijnstilling voorschrijven en soms ook antibiotica.

Preventie: Voeding en poetsen

Uw dierenarts of paraveterinair zal de voeding met u bespreken. Als u geen advies heeft gekregen om de voeding van uw kat (geleidelijk) te wijzigen dan kunt u na de behandeling gewoon weer zijn normale brokken geven.

Om tandplak en tandsteen - voorlopers van ontstekingen en infecties - te voorkomen, kunt u het beste de tanden van uw kat (het liefst dagelijks) gaan poetsen. Ook is het verstandig om regelmatig het gebit te (laten) controleren.

Naast het regelmatig controleren en poetsen van het gebit is het belangrijk om op de voeding te letten. Brokken helpen bij het voorkomen van tandplakvorming.

Hier bestaan zelfs speciale brokken voor die groter en aangepast zijn. Vraag uw Sterkliniek gerust naar voedingsadvies voor uw kat.

De kosten van het laten trekken van tanden

De kosten van de behandeling zijn zeer uiteenlopend. Het is sterk afhankelijk van de duur van de behandeling, de leeftijd en gezondheid van de kat. Neem voor een prijsindicatie contact op met uw dierenarts.