Is uw poes ziek, of heeft zij last van (vieze) uitvloeiing? Mogelijk heeft uw kat een baarmoederontsteking, en heeft zij een baarmoederoperatie nodig. Neem bij twijfel altijd direct contact op met uw dierenarts.

Strijen

Noordstraat 8 3291 TG Strijen
Routebeschrijving 0186-612066

Baarmoederontsteking bij kat

Vooral wanneer katten meerdere keren krols geweest zijn, kan er in de baarmoeder een milieu ontstaan waardoor bacteriën zich makkelijker kunnen nestelen in de baarmoeder.

Dit kan leiden tot een baarmoederontsteking: een ernstige en mogelijk levensbedreigende aandoening die snel behandeld moet worden.

Krolsheid bij de poes herkent u aan:

Ook katten waarbij er tijdens de dracht of kort na de bevalling iets misgaat, zijn gevoeliger voor het ontwikkelen van baarmoederontsteking.

Verder kan het geven van anti-loopsheid medicatie een baarmoederontsteking in de hand werken.

Met het steriliseren van uw poes wordt het risico op baarmoederontsteking heel laag.

Symptomen baarmoederontsteking bij kat

Een baarmoederontsteking bij een poes is niet altijd makkelijk te herkennen. Mogelijke symptomen kunnen zijn:

Bij een baarmoederontsteking hoeft er niet altijd sprake te zijn van uitvloeiing.

Heeft uw poes één of meer van deze symptomen? Neem dan altijd contact met ons op!

Diagnose baarmoederontsteking bij kat

Heeft de dierenarts het vermoeden dat uw kat een baarmoederontsteking heeft? Met behulp van (een bloedonderzoek en) echo/röntgen kan de diagnose bevestigd worden.

Als er inderdaad sprake is van een baarmoederontsteking, is snel ingrijpen vereist.

Een baarmoederontsteking zorgt namelijk voor gifstoffen in het lichaam. De gifstoffen kunnen de nieren aantasten en zich via de bloedbaan verspreiden naar andere delen van het lichaam.

Hier wordt uw kat ernstig ziek door.

Behandeling baarmoederontsteking bij kat

Als uw poes een baarmoederontsteking heeft, moet uw poes geopereerd worden. Bij de operatie worden de baarmoeder en de eierstokken verwijderd.

Afhankelijk van de conditie van uw poes moet uw kat mogelijk nog een dag aan het infuus blijven voor vocht en medicatie.

De kosten van een baarmoederoperatie

De kosten van een baarmoederoperatie bij de poes hangen af van de toestand van uw kat, en of het om een spoedbehandeling is gaat.

Neem voor de kosten contact op met uw kliniek.

Twijfels of vragen?

Een baarmoederontsteking is een spoedgeval doordat uw kat hier ernstig ziek van kan worden.

Neem bij twijfels of andere vragen altijd contact op met uw dierenarts.

Strijen

Noordstraat 8 3291 TG Strijen