Chemo bij honden, katten en andere huisdieren. Wat houdt chemotherapie in en wanneer wordt het toegepast?

Strijen

Noordstraat 8 3291 TG Strijen
Routebeschrijving 0186-612066

Chemotherapie bij hond en kat

Het is verschrikkelijk nieuws om te horen dat uw hond of kat kanker heeft. Gelukkig zijn er veel ontwikkelingen in de diergeneeskunde en is er veel meer mogelijk dan vroeger. We kunnen uw dier bijvoorbeeld behandelen tegen kanker door middel van chemotherapie (chemo).

Hier leest u wat u bij chemotherapie kunt verwachten.

Waarom chemotherapie bij mijn hond of kat?

Heeft uw hond of kat een vorm van kanker? Chemotherapie kan er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat:

Bijwerkingen vallen bij dieren vaak mee

Het is logisch dat u schrikt wanneer u hoort dat uw huisdier chemotherapie nodig heeft. Misschien denkt u aan de (ernstige) bijwerkingen van chemo bij mensen.

Honden en katten reageren heel anders op chemotherapie dan mensen. Vaak vallen de bijwerkingen bij deze dieren gelukkig erg mee.

Kan mijn hond of kat chemotherapie krijgen?

Ten eerste is het belangrijk dat de dierenarts door onderzoek weet welk soort kanker uw hond of kat heeft. Kanker komt in allerlei verschillende soorten voor.

Helaas is het nog niet mogelijk om bij elke vorm van kanker of tumor chemotherapie bij uw hond of kat in te zetten.

Chemo wordt voornamelijk ingezet bij:

Deze types kanker reageren vaak op dezelfde manier op de chemo. Uw dierenarts kan hier meer over vertellen.

Chemo als aanvullende behandeling bij tumoren

Bij een niet uitgezaaide kwaadaardige tumor op een specifieke plek wordt vaak bestraling ingezet. Carcinomen en sarcomen, vormen van kwaadaardige tumoren, zijn minder gevoelig voor deze bestraling. Deze tumoren worden daarom meestal operatief verwijderd. Chemotherapie wordt hierbij soms gebruikt als aanvullende behandeling.

Chemo bij auto-immuunziekte

Ook voor het behandelen van auto-immuunziekte wordt soms chemotherapie ingezet.

Wel of geen behandeling?

Het is belangrijk dat u goed nadenkt of u wel of geen chemo behandeling voor uw hond of kat wilt.

Dit is geen makkelijk keuze. Chemotherapie is een intensieve en kostbare behandeling.

Bij uw keus moet u er rekening mee houden dat de behandeling:

Uw dierenarts kan u helpen bij uw afweging.

Chemotherapie hond of kat: de behandeling

Bloedonderzoek

Voordat de behandeling start, vindt er een bloedonderzoek plaats bij uw hond of kat. Dit onderzoek wordt gedaan om te kijken wat de kwaliteit is van het beenmerg, de nieren en de lever van uw hond of kat.

Toedienen medicatie (cytostatica)

Op basis van onder meer de diagnose en het bloedonderzoek wordt de medicatie bepaald. Deze medicatie moet de groei van de tumor of de kanker gaan remmen. De medicatie die wordt gegeven met de chemotherapie noemen we cytostatica.

Cytostatica wordt meestal gegeven via een infuus. Voor het toedienen van de medicatie maakt u een afspraak. Het geven van de cytostatica via het infuus kan 5 tot 20 minuten duren. De duur wordt bepaald door het soort medicatie.

Het toedienen van de cytostatica wordt meerdere keren herhaald, afhankelijk van de diagnose en reactie op de behandeling.

Soms kunnen de cytostatica ook gegeven worden in de vorm van een tablet of capsule.

Regelmatige controle en bloedonderzoek

Tijdens de behandeling zal er regelmatig bloedonderzoek gedaan worden, om zo continu te controleren hoe het lichaam van uw dier reageert op de behandeling.

Het kan voorkomen dat de behandeling aan de hand van de uitslag wordt aangepast. Als de bloedwaarden erg afwijken, kan het zijn dat de behandeling wordt stopgezet.

Is uw dier erg angstig of onrustig?

Is uw hond of kat erg angstig of onrustig bij de dierenarts? Dan is het verstandig om uw dier voor de zekerheid nuchter te houden. Dit betekent na 18.00 uur in de avond geen eten meer. Uw dier mag wel gewoon drinken.

Als uw dier erg onrustig is, kunnen we eventueel een lichte verdoving geven, zodat de behandeling veilig verloopt.

Bijwerkingen chemotherapie bij hond of kat

Dieren hebben gelukkig veel minder bijwerkingen van chemotherapie dan mensen. Twintig procent van de dieren heeft last van milde bijwerkingen, en minder dan vijf procent van de dieren heeft last van ernstige bijwerkingen. Vaak kan er snel wat gedaan worden aan de bijwerkingen.

Uw hond of kat kan bij chemotherapie (afhankelijk van het type middel) bijvoorbeeld last hebben van:

Deze bijwerkingen komen zelden voor:

De meeste bijwerkingen zijn te verhelpen met een symptomatisch behandeling. Ons doel is om uw hond of kat zo lang mogelijk een fijn leven te geven, tijdens en na de chemotherapie.

Voordelen en nadelen van chemotherapie

Als de chemotherapie goed aanslaat, kan uw hond of kat na de behandeling vaak nog een goed leven hebben. Afhankelijk van de leeftijd van uw dier, kan de hond of kat nog jaren leven zonder problemen.

Er is altijd een kans dat de tumor of kanker opnieuw gaat groeien of terugkomt. De chemotherapie kan dan opnieuw worden opgestart. De kans dat de behandeling de tweede keer goed aanslaat is wel minder waarschijnlijk.

Risico’s voor de mens tijdens de behandeling

De cytostatica die uw hond of kat krijgt zijn zware medicijnen. De medicijnen zijn zo sterk dat u er last van kunt krijgen als u in contact komt met speeksel, urine of ontlasting van uw dier. Hierin kunnen namelijk resten van de cytostatica zitten. De kans dat u hiervan klachten krijgt is echter klein.

Toch is het advies om in de periode dat uw dier chemotherapie krijgt niet in contact te komen met het speeksel, de urine of de ontlasting van de hond of kat. Uw dierenarts zal u laten weten hoe lang dit nodig is. Dit verschilt namelijk per type medicatie.

Om deze reden raden wij het af om uw dier te behandelen met chemotherapie als u zwanger bent of als u kleine kinderen heeft. Tenzij uw huisdier tijdelijk elders kan logeren.

Wat zijn de kosten van de chemotherapie?

De kosten van de therapie worden mede bepaald door:

Sommige verzekeringsmaatschappijen vergoeden (deels) de kosten van chemotherapie. Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij van uw huisdierenverzekering.

Als u meer informatie wilt over de kosten van de chemotherapie bij uw dier, neem dan contact op met uw Sterkliniek.

Twijfels of vragen?

Heeft u een vraag over chemotherapie, of twijfelt u? Neem dan contact met ons op.

Strijen

Noordstraat 8 3291 TG Strijen