Uw kat drinkt en plast veel, mogelijk heeft de kat suikerziekte. Bij suikerziekte maakt uw kat niet voldoende insuline aan. Gelukkig kan dit goed behandelt worden.

Strijen

Noordstraat 8 3291 TG Strijen
Routebeschrijving 0186-612066

Wat is suikerziekte?

Diabetes mellitus (suikerziekte) is een aandoening waarbij er problemen zijn met het reguleren van het suikergehalte in het bloed.

Suiker (glucose) doet dienst als energiebron voor het lichaam en is onder andere afkomstig uit de koolhydraten uit de voeding. Glucose heeft een hormoon insuline nodig om in de lichaamcellen te komen.

Suikerziekte wordt, ook onder katten, een welvaartsziekte genoemd. Het komt voornamelijk voor bij inactieve katten met overgewicht.

Bij deze katten is er sprake van een verminderde gevoeligheid voor insuline, waardoor het glucosegehalte in het bloed te hoog blijft en juist in de lichaamscellen te laag.

Wat zijn de symptomen van suikerziekte bij mijn kat?

Veel voorkomende verschijnselen zijn:

Hoe stellen we de diagnose bij uw kat?

Het meten van glucose in het bloed geeft een duidelijke aanwijzing. Bij katten moet daarnaast de diagnose bevestigd worden omdat in geval van stress het glucosegehalte ook verhoogd kan zijn.

Bevestiging vindt plaats met aanvullend urine- of bloedonderzoek.

Wat is de behandeling van suikerziekte bij mijn kat?

Over het algemeen is suikerziekte goed te behandelen maar in de meeste gevallen is geen genezing mogelijk. De behandeling bestaat uit het toedienen van insuline tweemaaldaags, daarnaast is het belangrijk om aangepaste voeding te geven, de kat af te laten vallen en meer te laten bewegen.

In sommige gevallen zien we dat op de lange termijn, als gewichtsverlies en meer beweging wordt gerealiseerd, dat de suikerziekte afneemt en het spuiten van insuline niet meer nodig is.

algemeen

Uw kat met suikerziekte

Al met al is suikerziekte bij de kat goed te behandelen maar voorkomen is altijd beter. Houdt uw kat daarom op het juiste lichaamsgewicht en probeer uw kat te laten bewegen als deze niet buitenkomt.

De behandeling van de suikerziekte is goed mogelijk maar heeft wel gevolgen indien u zelf niet kunt behandelen (vakantie) en het heeft ook financiële gevolgen omdat het een levenslange behandeling kan zijn.

De meeste huisdierverzekeringen dekken deze kosten.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen in het begeleiden van uw kat met suikerziekte, neem dan contact met ons op.

Strijen

Noordstraat 8 3291 TG Strijen