Het inenten van uw kat kan levensgevaarlijke ziektes voorkomen. Hoe werkt de inenting en voor welke ziektes bestaan ze?

Strijen

Noordstraat 8 3291 TG Strijen
Routebeschrijving 0186-612066

Inenting kat

In deze tijd zijn we al bijna vergeten hoe het ooit was: grote aantallen katten die ziek werden en dood gingen aan ernstige besmettelijke ziekten. In veel andere landen is dit helaas nog de orde van de dag. Dat wij deze ziekten zo zelden zien komt door de hoge beschermingsgraad door het vaccineren van onze katten. Echter is in de samenleving bij mens en dier een toenemende tendens naar minder of zelfs niet vaccineren.

Zo kan het dat er jaarlijks weer grote uitbraken van kattenziekte zijn wat in een dichtbevolkt land als Nederland beter voorkomen kan worden.

Bescherming door inenting

Optimale bescherming tegen veel voorkomende gevaarlijke infecties wordt bereikt door vaccinaties op het juiste moment en aangepast aan de levensomstandigheden van het huisdier. Vaccineren is dus maatwerk. De dierenarts zal in overleg met de eigenaar er naar moeten streven de voor het individuele dier optimale bescherming te bewerkstelligen.

Welke vaccins voor de kat?

Vaccinaties tegen kattenziekte geven een goede bescherming en worden voor elke kat aangeraden vanwege de ernstige gevolgen van een infectie met kattenziekte. Pas als 70 procent van alle katten in een populatie gevaccineerd is, voorkomt dat uitbraken van het virus. Helaas is dit aantal nog lang niet bereikt. De vaccinaties zijn dus belangrijk voor de bescherming van de gezondheid van de eigen kat, maar ook van alle andere katten in Nederland.

Ook voor katten die niet buiten komen wordt de vaccinatie geadviseerd, omdat het virus heel lang kan overleven op vele soorten materialen. Daardoor kan het gemakkelijk worden overdragen via de mens (schoenen, tassen, handen etc.) en eventueel andere huisdieren, die wel buiten komen. Op negen weken leeftijd wordt de eerste vaccinatie gegeven en vervolgens na 3-4 weken herhaald.

algemeen

In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij een hoog besmettingsrisico in asiels of juist bij het lang blijven bestaan van antistoffen uit de moedermelk (catteries), kan het nodig zijn om op 16-20 weken leeftijd nogmaals te vaccineren.

Eén jaar na de eerste vaccinatie behoren alle katten een boostervaccinatie te ontvangen en deze moet vervolgens met een interval van drie jaar worden herhaald. Juist ook bij katten met chronische ziekten als bijvoorbeeld suikerziekte, nierproblemen of te hardwerkende schildklier wordt de vaccinatie geadviseerd.

Het zeer toegenomen internationale verkeer van dieren brengt een risico met zich mee van import van ziekten. Overleg met uw dierenarts wat voor uw kat de beste weg zou zijn naar een optimale bescherming, niet alleen van uw eigen dier maar ook voor de dieren om u heen. Niet alle dieren kunnen gevaccineerd worden en zij lopen een risico als er veel onbeschermde dieren in hun omgeving zijn.

Sterplan

Met het zorgplan van Sterkliniek bent u verzekerd van regelmatige controles en goede zorg voor uw kat. Onder andere intentingen, ontwormen en gezondheidscontroles zijn onderdeel van het plan. Door uw huisdier regelmatig te controleren ontdekken we eventuele ziektes vroegtijdig. Lees hier meer over Sterplan.

Strijen

Noordstraat 8 3291 TG Strijen