Huidproblemen bij uw kat behandelen

Er zijn verschillende soorten problemen waar de huid van uw kat aan kan lijden.

Strijen

Noordstraat 8 3291 TG Strijen
Routebeschrijving 0186 - 612 066

Een huidprobleem bij uw kat

Bijt of krabt uw kat zichzelf veel? Is de vacht dof en schilfering, of krijgt uw kat kale plekken? Dit kan allemaal wijzen op huidproblemen bij uw kat.

Hoe herken ik een huidprobleem bij mijn kat?

De klachten die uw kat krijgt bij een huidprobleem kunnen erg verschillend zijn. Mogelijke symptomen zijn:

Wat zijn de oorzaken van huidproblemen bij mijn kat?

De oorzaken van huidproblemen zijn zeer divers. Mogelijke oorzaken zijn:

Mijn kat heeft een huidprobleem, wat nu?

Allereerst zal de dierenarts uw kat goed onderzoeken. Ook zal de dierenarts u vragen stellen over de klachten van de kat.

Als het nodig is zal de dierenarts de huid nader onderzoeken. Dit kan door middel van een afkrabsel van de huid, dat vervolgens onder de microscoop bekeken wordt. Hiermee kan de arts zien of uw kat last heeft van een bacterie, schimmel of parasiet.

Mogelijk neemt de arts een monster af van het weefsel of van de oren, zodat dit verder onderzocht kan worden.

algemeen

Eliminatiedieet voor katten

Komt er geen uitslag uit het eerste onderzoek van de huid? Een vervolgstap kan zijn om uw kat voor een periode speciale voeding te geven. Uw kat krijgt dan zes tot acht weken lang deze voeding, en niets anders. Dit wordt een eliminatiedieet genoemd.

Verdwijnen de klachten door dit dieet? Dan heeft uw kat waarschijnlijk last van een voedselallergie.

Komt er geen resultaat uit dit onderzoek? Dan is de kans aanwezig dat uw kat allergisch is voor iets in de leefomgeving.

Behandeling van huidproblemen bij uw kat

De behandeling van het huidprobleem van uw kat is afhankelijk van de oorzaak. Bij een schimmel, bacterie of parasiet krijgt u meestal medicatie mee.

Bij een voedselallergie zal uw kat de rest van zijn of haar leven speciale voeding moeten krijgen. U kunt na zes tot acht weken wel langzaam en één voor één andere dingen toevoegen aan het dieet, zoals een snoepje.

Komen de klachten niet terug? Dan is uw kat waarschijnlijk niet allergisch voor de ingrediënten in dat snoepje. En kunt u dat gewoon (weer) geven.

Sommige aandoeningen die huidproblemen veroorzaken kunnen helaas niet worden genezen. Bij deze aandoeningen kan er soms medicatie worden voorgeschreven die de klachten verminderen.

Kosten behandeling bij huidprobleem kat

De kosten bij de behandeling van een huidprobleem zijn uiteenlopend en afhankelijk van de oorzaak en de type behandeling.

Neem contact op met uw Sterkliniek voor meer informatie over de kosten.

Twijfels of vragen?

Heeft u het idee dat uw kat last heeft van huidproblemen? Of heeft u andere vragen? Neem contact met ons op!

Strijen

Noordstraat 8 3291 TG Strijen