De meest voorkomende hartziekte bij de kat is Hypertrofische Cardio Myopathie (afgekort HCM). Letterlijk vertaald betekent dit ‘te dikke hartspierziekte’.

Terneuzen

Vlietstraat 19 4535 HA Terneuzen
Routebeschrijving 0115 612200

Deze aandoening kan worden aangetroffen bij alle katten, ongeacht de leeftijd en het ras. De ziekte is echter erfelijk en daarom komt deze bij sommige rassen en stamboomlijnen nog meer voor, wanneer er met een dier dat lijdt aan HCM gefokt is.

Voorbeelden van rassen die meer aangedaan zijn, zijn de Maine Coon, de Britse korthaar en de Ragdoll.

Wat is HCM bij katten?

HCM (hypertrofische cardiomyopathie) is een verkregen en genetische aandoening waarbij de hartspier verdikt raakt. Daardoor kan het hart onvoldoende bloed rondpompen door het lichaam. Bij HCM zijn de spieren van de wand van de linker hartkamer van de kat in dikte toegenomen. Hierdoor kan deze hartkamer zich minder efficiënt vullen en wordt de inhoud kleiner, waardoor als het hart samentrekt er per pompslag minder bloed kan worden rond gepompt.

Symptomen van HCM bij uw kat

De symptomen van HCM kunnen behoorlijk variëren en zijn vaak algemeen, zoals slechte eetlust, gewichtsverlies, sloomheid en versnelde ademhaling. Specifiekere verschijnselen zijn een hartruis en verlamming van de achterpoten, door bloedstolsels die daar in de bloedvaten vastlopen.

In veel gevallen is het dus moeilijk om duidelijke verschijnselen te zien en wordt de ziekte pas in een laat en vaak vergevorderd stadium vastgesteld. In het uiterste geval wordt pas na een ‘plotselinge dood’ duidelijk, dat de kat een hartafwijking had.

HCM test bij katten

Bij bepaalde kattenrassen (Main coon, Ragdoll) is er een DNA-test beschikbaar op de genetische afwijkingen die bekend zijn.

Niet leidend

Helaas is deze DNA-test niet leidend: een kat kan nog steeds HCM ontwikkelen zonder de verandering in het DNA en een kat met deze verandering kan ook geen HCM ontwikkelen. De reden hiervoor is dat we nog niet de volledige genetische achtergrond van HCM begrijpen. Recent onderzoek toont aan dat bij een screening van katten boven de 9 jaar leeftijd ongeveer één op de drie katten HCM hebben.

De diagnose HCM bij uw kat

De enige betrouwbare methode voor het vaststellen van HCM is echografie. Tijdens een hartecho worden er metingen gedaan van de wanddikte en de grootte van de kamers.

Daarnaast kan er vastgesteld worden of er een stolsel in het hart aanwezig is, of de kleppen goed functioneren en of de hartspier goed samenknijpt. De meest recente ontwikkeling is dat er voor bepaalde kattenrassen DNA-testen voor HCM zijn.

Om de gevolgen van de HCM goed te kunnen beoordelen, zoals vocht in de longen en stuwing in de bloedsomloop, zijn röntgenfoto’s van de borstkas noodzakelijk.

Schildklierhormoon

Als de diagnose HCM is gesteld, moet ook de concentratie schildklierhormoon onderzocht worden, omdat een te hard werkende schildklier een oorzaak kan zijn voor het ontstaan van HCM. Daarnaast is het verstandig regelmatig bloeddrukmetingen te doen bij HCM-patiënten.

Mijn kat heeft HCM, en nu?

Helaas is er geen genezing van HCM mogelijk, maar kan de hartspierfunctie door medicatie wel goed worden ondersteund.

Hierdoor wordt de levensverwachting van de kat verbeterd en het risico op complicaties, zoals trombose, verkleind. De prognose voor de ontwikkeling van HCM kan sterk variëren.

Bij de ene kat verslechtert de gezondheid heel snel en bij de andere kan de ziekte jaren onveranderd blijven. Vaak zien we dat het zich geleidelijk ontwikkelt.

Een regelmatige check bij de dierenarts van de kat met HCM is zeer belangrijk om de gezondheid en de hartspierfunctie adequaat te kunnen ondersteunen.

HCM bij honden

Hoewel HCM echt als kattenziekte wordt gezien komt HCM ook weleens bij bepaalde rassen honden voor.

Terneuzen

Vlietstraat 19 4535 HA Terneuzen