Heeft uw kat een hernia of andere rugklachten? Neem contact op met uw Sterkliniek voor de behandelingsmogelijkheden.

Terneuzen

Vlietstraat 19 4535 HA Terneuzen
Routebeschrijving 0115 612200

Een herniaoperatie bij uw kat

Bij katten komt een hernia minder vaak voor dan bij honden. Bij een hernia heeft een kat veel pijn, en kan hierdoor zelfs verlamd raken. Uw dierenarts kan uw kat onderzoeken op hernia.

Een hernia bij een kat wordt in veel gevallen behandeld met een herniaoperatie.

Wat is een hernia bij uw kat?

Bij een hernia is de inhoud van een tussenwervelschijf tussen de wervels (gedeeltelijk) naar boven geschoven. Deze inhoud drukt tegen het ruggenmerg of zenuwen.

Een hernia bij uw kat kan bijvoorbeeld komen door overbelasting of ouderdom.

Symptomen hernia bij uw kat

De symptomen bij een hernia zijn afhankelijk van de plek van de hernia: de nek of de rug.

Zit de hernia in de hals? Dan kan de kat pijnaanvallen krijgen en soms ook verlamd raken.

Een hernia in de rug van de kat kan ook veel pijn veroorzaken. In veel gevallen leidt dit tot verlamming van de achterpoten.

Een kat hoeft niet altijd verlamd te raken bij een hernia. Veel voorkomende symptomen zijn:

Behandeling van een hernia bij uw kat

Ondanks dat uw kat veel pijn heeft en mogelijk verlamd is, is genezing bij een hernia goed mogelijk. De behandeling is afhankelijk van de plaats van de hernia.

Behandeling rughernia bij de kat

In veel gevallen kan een rughernia genezen door middel van rust en medicatie.

Als de kat een verlamming heeft, is vaak een operatie de beste behandeling. Bij een operatie zal de kat het snelst weer de oude zijn.

Voordat de kat geopereerd wordt, zal er een CT- of MRI-scan worden gemaakt. Hierdoor weet de dierenarts waar de hernia in het ruggenmerg zit.

Tijdens de operatie zal het overtollig hernia-materiaal worden verwijderd. Op deze manier heeft het ruggenmerg weer ruimte en kan het gaan herstellen.

Behandeling nekhernia bij de kat

Bij een nekhernia hoeft er niet vaak geopereerd te worden. De behandeling is veelal met medicatie en rust.

Na de operatie

In veel gevallen is de kans op herstel na een herniaoperatie gunstig. De revalidatie varieert van een aantal dagen tot meerdere weken.

Het is belangrijk dat de kat in de herstelperiode voldoende rust krijgt.

De kosten van een hernia operatie

De kosten van een herniaoperatie bij de kat zijn per geval anders. Voor uitgebreid advies kunt u contact opnemen met uw kliniek.

Twijfels of vragen?

Heeft u een vraag over een herniaoperatie, of twijfelt u ergens over? Neem dan contact met ons op.

Terneuzen

Vlietstraat 19 4535 HA Terneuzen